In this study, it is aimed the changes in the concept of literacy in the 21th century, becoming more important of such cognitive processes as critical thinking skill than topic area, explicating globalisation with media literacy when thought the effects of mass media on individual and society. The research is done in 4 primary school, in Canakkale, with the participation of totaly 20 teachers in 2012- 2013 educational term. Data were collected via qualitative research pattern in scanning type, and interview for the research. The analysis of the data, without making any change in interviews, has been presented one by one as in the interview form. According to the findings; 8 of the 18 participants express that media is more active concept than culture, and it guides culture. Most of the participants has stressing comments about the relationship of globalisation and media literacy towards “global culture” and “network society”.
network society globalisation global culture media literacy.
Bu çalışmada, yirmi birinci yüzyılda okuryazarlık kavramındaki değişimler, eleştirel düşünme becerisi ile buna benzer zihinsel süreçlerin konu alanından daha önemli hale gelmesi ile kitle iletişim araçlarının birey ve toplum üzerindeki etkileri göz önüne alınarak küreselleşme ile medya okuryazarlığının birlikte irdelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma bulgularına göre medya ve kültür kavramları arasında görüş bildiren 18 katılımcının 8’inin medyanın kültüre göre daha aktif bir kavram olduğunu düşündükleri ve medyanın kültüre yön verdiği görüşü doğrultusunda görüş bildikleri görülmektedir. Tüm katılımcılardan 8’inin (%40) bu yönde görüş bildirmesi dikkat çekicidir. Bu çalışmada sonuç olarak katılımcıların tamamının özelde kitle iletişim araçlarının genelde de medyanın küreselleşme için bir araç olduğu görüşünde olduklarını söylemek mümkündür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 15 Sayı: 2 |