The purpose of the current study is to adapt a measurement tool to Turkish that will help determine preschool teachers’ early mathematics beliefs and confidence. The original scale was developed by Chen et al., (2014). The scale, which was finalized in line with the opinions of six different preschool education experts, was delivered to 354 preschool teachers in different parts of Turkey selected by using the convenience sampling method via e-form. Confirmatory and Explanatory Factor Analyses were performed on the collected data. According to the results of the analyses, seven items were removed from the 28 items in the original scale, and a 21-item scale was obtained. In order to determine the reliability of the measurement tool, the Cronbach Alpha reliability coefficient was examined, and it was seen that the reliability coefficient of the three-factor construct is 0.95. In order to ensure validity, the Independent Samples T-Test was used to determine the internal criterion validity of the scores taken by the 27% upper and lower groups from the scale and to determine the difference between the total scores. As a result of all these analyses, it was concluded that the adapted scale is a reliable and valid measurement tool suitable for Turkish culture. As a result of the ANOVA analysis, it was determined that while the scores taken by the preschool teachers from the Early Mathematics Beliefs and Confidence Scale varied significantly depending on the variables of gender and professional experience, they did not vary significantly depending on the variables of age and education level.
preschool early math early math faith math skills early math faith confidence
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik inanç ve güvenlerini belirlemeye yardımcı olacak bir ölçme aracının Türkçeye uyarlama çalışmasını yapmak ve okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik inanç ve güven belirlemeyi amaçlamaktadır. Ölçeğin orijinali Chen, arkadaşları, (2014) tarafından yapılmıştır. 6 farklı okul öncesi eğitim uzmanın görüşleri doğrultusunda son hali verilen ölçek, e-form aracılığıyla uygun örneklem yöntemi kullanılarak Türkiye’nin farklı yerlerindeki 354 Okul Öncesi Öğretmenine ulaştırılmıştır. Elde edilen verilerle Doğrulayıcı ve Açımlayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucuna göre orijinal formdaki 28 maddeden 7 madde çıkarılarak 21 maddeli bir form elde edilmiştir. Ölçme aracının güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı incelenmiş ve üç faktörlü yapının güvenirlik katsayısının 0.95 olduğu görülmüştür. Geçerliği sağlamak için % 27’lik alt ve üst gruplarının ölçekten aldıkları puanların iç ölçüt geçerliğini belirlemek ve toplam puanları arasındaki farkı saptamak için İlişkisiz (Bağımsız) Örneklem T Testi kullanılmıştır. Tüm bu analizler sonucunda uyarlanan ölçeğin Türk kültürüne uygun, güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır. Yapılan ANOVA analiz sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin Erken Matematik İnanç ve Güvenlerinin cinsiyetleri ve mesleki kıdemlerine göre anlamlı bir şekilde ayrıştığı; yaş ve eğitim düzeylerine göre önemli bir ayrışmanın olmadığı sonucuna varılmıştır.
okul öncesi erken matematik erken matematik inanç matematik becerileri erken matematik inanç güven
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Erken Görünüm |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 3 |