BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAZILI ANLATIMLARINDA KULLANDIKLARI DEYİMLER ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2015, 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI, 317 - 338, 29.12.2015

Öz

Dilin temel işlevlerinden birinin insan ile nesne arasında ilişki kurmak olduğu dikkate alındığında toplumsal belleği oluşturan söz varlığının dildeki şekillerinin önemi daha iyi anlaşılır. Söz varlığı sadece bir dil yapısı değil, o yapıyı oluşturan çok boyutlu bir toplumsal söylemin de yansımasıdır.   Ayrıca ana dil eğitiminin hedeflerinden biri de öğrenen ve öğretenlerin bu toplumsal söyleme katkı yapmasını sağlamaktır.  Bunun için ana dili eğitimi yapılırken çözümsel (analitik) biçimlerle, üst düzey beceri gerektiren estetik işlevli biçimlerin de uygulama boyutunda kazandırılması gerekir. Anadilini okul öncesi dönemde ailesinde edinmekte olan insan, daha tek tek sözcüklerden başlayarak söz varlığını kazanmaya, yaşı ilerledikçe genişletmeye ve derinleştirmeye devam eder. Eğitim-öğretim döneminde ise bu süreç Türkçe dersleri ile düzenli ve sistemli bir şekilde devam eder. Böylece eğitim-öğretim gören birey Türkçenin zenginlikleriyle tanışır ve bu zenginlikleri anlatma becerilerine yansıtmaya başlar. Bu araştırmanın amacı ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin Türkçe ders kitaplarındaki temalara paralel olarak yazılı anlatımlarında hangi deyimleri ne ölçüde kullanabildiklerini ortaya koymak, temalara göre yazılı anlatımlarındaki deyim kullanımını belirlemektir. Araştırma Erzincan ilinde bulunan 75. İMKB Ortaokulu ve Mehmetçik Ortaokulu’nda 6. Sınıf seviyesinde olan öğrencilerden 30’ar kişi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Her öğrenciye dönem sonunda üç kez yazılı anlatım çalışması yaptırılmış ve bu yazılar üzerinde deyim kullanımları tespit edilmiştir. 

A RESEARCH ABOUT THE 6th GRADE STUDENTS’ USING OF IDIOMS IN WRITTEN EXPRESSION

Yıl 2015, 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI, 317 - 338, 29.12.2015

Öz

When it is considered that the languages’ main fuction is to communicate human with the object, the importance of vocabulary which creates social memory is easily understood. Vocabulary is not only the construction of a language, but also it is reflection pf a multi-dimensional social discource which creates that construction. In addition to this, one of the aims of the mother tongue based education is also to make people who learn and teach to contribute this social discourse. For this reason, at the moment of the mother tongue based education, analytically aesthetically functions should be gained. A person gains his or her mother tongue before the preschool education by family, that person has the vocabulary word by wor, then that person develops it and depend it. This period continues systematically in this way with the Turkish lessons in the education and training period. The educated and trained person comes across with the whealth of Turkish. The aim of this research is to identify how often the 6th grade students use idioms in written expressions with a parallel with their Turkish course book and to identify the using of the idoms in written expression according to the themes. The research was done in IMKB Secondary School and Mehmetçik Secondary School in Erzincan. The research included 30 students from 6th grade. Each student was made written expression study three times and their using of idiom was identified on these writing.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Uluçay

Muhsine Börekçi

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI

Kaynak Göster

APA Uluçay, M., & Börekçi, M. (2015). ORTAOKUL 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAZILI ANLATIMLARINDA KULLANDIKLARI DEYİMLER ÜZERİNE BİR İNCELEME. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 317-338.