Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

New Media-Digitalization and Click-Focused: The Case of Habertürk and Hürriyet Newspapers

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 212 - 230, 30.10.2022
https://doi.org/10.53662/esamdergisi.1073093

Öz

With digitalization, new media tools have become new channels that contain almost all of the news. The main functionality and measurement elements of this new medium is the click action. The click action marks both a change in language use in digital journalism and the development of new news production processes. Thus, click-oriented reporting becomes an important practice in new media channels. There is a fiction that works within the framework of the changes experienced in the language of the news, storing the information about the news into the click action and the curiosity issues in the content can only be answered with the click action. Click action is offered as a condition to understand the exact content of click-focused news headlines and what the news is about. The visuals in this prerequisite are as important as the titles in terms of attractiveness and click-focused approach. This study basically aims to understand the usage rate of click-focused journalism in new media channels and the transformation in the news production process. The Alexa data in this section questions the sample of Hürriyet and Habertürk, the most followed news sites in Turkey. Twitter channels 06-13 January 2021 are preferred for two news. The plan of the options in this medium and a simple example of journalism are with the data analysis program Maxqda. The study has been reached in a situation where it is possible to get news from the "Hürriyet" and "Habertürk" twitter addresses.

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2007). Yeni Medyanın Geleneksel Medya ile Karşılaştırılması. E. Gülbuğ içinde, Medya Üzerine Çalışmalar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Binark, M., & Löker, K. (2011). Sivil Toplum Örgütleri İçin Bilişim Rehberi. Ankara: Sivil Toplum Geliştirme Merkezi Derneği.
  • Chen, Y., Conroy, N. J., Rubin v. L. Misleading Online Content: Recognizing Clickbalt as False News . 17th ACM International Conference on Multimodal Interaction, Washington.
  • Dewdney, A & Ride, P. (2006). The New Media Handbook. London: Routledge.
  • Dick, M. (2014). “Interactive Infographics and News Values”, Digital Jpurnalism, Vol. 2, No. 4, 490-506.
  • Fırat, F. (2018). İnternet Haberciliğinde Yapay Zeka Teknolojisinin Kullanımı: Robot Gazetecilik. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi.
  • Gülsakar, N. (2014). Büyük Veri 2. Baskı, Bursa: Dora Yayın.
  • Narin , B. (2018). Kişiselleştirilmiş Çevrimiçi Haber Akışının Yankı Odası Etkisi, Filtre Balonu ve Siberbalkanizasyon Kavramları Çercevesinde İncelenmesi. s. 235-236.
  • Narin , B., Ayaz, B., Fırat , F., & Fırat , D. (2017). Büyük Ver ive Gazetecilik İlişkisi Bağlamında Veri Gazeteciliği. Ajit-e Online Academic Journal of Information technology, 217-219. Nguyen T T, Hui P M, Harper F M, Terveen L ve Kontsan W J A (2014) Exploring the Filter Bubble: The Effect of Using Recommender Systems on Content Diversity, WW’14, April 7–11, 2014, Seoul, Korea. Mc Quail, D. (2005). McQuail’s Mass Communication Theory (5th ed.). London: Sage Publications.
  • Özyal, B. (2016). Tık Odaklı Habercilik: Tık Odaklı Haberciliğin Türk Dijital Gazetelerindeki Kullanım Biçimleri, Global Media Journal TR Edition, 6 (12).
  • Pavlik, J. (1998). New Media Technology: Cultural and Commercial Perspectives. Boston: Ally and Bacon Publications.
  • Rogers, M, E. & Allbritton, M, M. (1995). Interactive Communication Technologies in Business Organizations, The Journal of Business Communication, s. 177-195.

Yeni Medya-Dijitalleşme ve Tık Odaklılık: Habertürk ve Hürriyet Gazetesi Örneği

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 212 - 230, 30.10.2022
https://doi.org/10.53662/esamdergisi.1073093

Öz

Dijitalleşme ile yeni medya araçları, günümüzde habere ulaşmanın tüm yollarını içinde barındıran mecralar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yeni mecranın temel işlevsellik ve ölçüm unsurlarının başında tıklama eylemi yer almaktadır. Tıklama eylemi hem dijital gazetecilikte dil kullanımı değişimine hem de yeni haber üretim süreçlerinin dönüşümüne işaret etmektedir. Böylelikle tık odaklı habercilik, yeni medya mecraları içerisinde önemli bir pratik olmaktadır. Haberin oluşumunda, habere ait bilgilerin tık eyleminin içerisine saklanması ve içeriklerdeki merak konularının sadece tık eylemiyle cevap bulabilmesi çerçevesinde işleyen bir kurgu mevcuttur. Tık odaklı haber başlıklarının tam içeriklerini ve haberin hangi konu ile alakalı olduğunu anlamak için tıklama eylemi bir koşul olarak sunulmaktadır. Bu ön koşul içerindeki görsellerin de ilgi çekici olması tık odaklı yaklaşım noktasında başlıklar kadar önemlidir. Bu çalışma temel olarak tık odaklı haberciliğin yeni medya mecralarındaki kullanım oranını ve haber üretim sürecindeki dönüşümü izah etmeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda Alexa verileri incelendiğinde Türkiye’de en fazla takip edilen haber siteleri Hürriyet ve Habertürk araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. İki haber sitesinin twitter kanallları 06-13 Ocak 2021 tarihleri arasında incelenmiştir. Bu mecradaki tık odaklı kelimelerin sıklık oranı ve tık odaklı habercilik örnekleri veri analiz programı Maxqda ile analiz edilmiştir. Çalışmada “Hürriyet” ve “Habertürk” twitter adreslerinin haber üretim sürecinde tık odaklı habercilik pratiklerini sıklıkla kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2007). Yeni Medyanın Geleneksel Medya ile Karşılaştırılması. E. Gülbuğ içinde, Medya Üzerine Çalışmalar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Binark, M., & Löker, K. (2011). Sivil Toplum Örgütleri İçin Bilişim Rehberi. Ankara: Sivil Toplum Geliştirme Merkezi Derneği.
  • Chen, Y., Conroy, N. J., Rubin v. L. Misleading Online Content: Recognizing Clickbalt as False News . 17th ACM International Conference on Multimodal Interaction, Washington.
  • Dewdney, A & Ride, P. (2006). The New Media Handbook. London: Routledge.
  • Dick, M. (2014). “Interactive Infographics and News Values”, Digital Jpurnalism, Vol. 2, No. 4, 490-506.
  • Fırat, F. (2018). İnternet Haberciliğinde Yapay Zeka Teknolojisinin Kullanımı: Robot Gazetecilik. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi.
  • Gülsakar, N. (2014). Büyük Veri 2. Baskı, Bursa: Dora Yayın.
  • Narin , B. (2018). Kişiselleştirilmiş Çevrimiçi Haber Akışının Yankı Odası Etkisi, Filtre Balonu ve Siberbalkanizasyon Kavramları Çercevesinde İncelenmesi. s. 235-236.
  • Narin , B., Ayaz, B., Fırat , F., & Fırat , D. (2017). Büyük Ver ive Gazetecilik İlişkisi Bağlamında Veri Gazeteciliği. Ajit-e Online Academic Journal of Information technology, 217-219. Nguyen T T, Hui P M, Harper F M, Terveen L ve Kontsan W J A (2014) Exploring the Filter Bubble: The Effect of Using Recommender Systems on Content Diversity, WW’14, April 7–11, 2014, Seoul, Korea. Mc Quail, D. (2005). McQuail’s Mass Communication Theory (5th ed.). London: Sage Publications.
  • Özyal, B. (2016). Tık Odaklı Habercilik: Tık Odaklı Haberciliğin Türk Dijital Gazetelerindeki Kullanım Biçimleri, Global Media Journal TR Edition, 6 (12).
  • Pavlik, J. (1998). New Media Technology: Cultural and Commercial Perspectives. Boston: Ally and Bacon Publications.
  • Rogers, M, E. & Allbritton, M, M. (1995). Interactive Communication Technologies in Business Organizations, The Journal of Business Communication, s. 177-195.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasin Söğüt 0000-0001-5327-9234

Alpaslan Öngel 0000-0002-5146-4863

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Söğüt, Y., & Öngel, A. (2022). Yeni Medya-Dijitalleşme ve Tık Odaklılık: Habertürk ve Hürriyet Gazetesi Örneği. ESAM Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 212-230. https://doi.org/10.53662/esamdergisi.1073093