Aim: This study was conducted to determine the relationship between depression
and self-esteem in adolescents.
Method: This research was carried out in descriptive and relational search design. The
population of the study was 459 high school students studying in a district of
the Ege Region during the 2013-2014 academic year. The Personal Information
Form developed by the researchers and the Beck Depression Inventory (BDE) and
the Coopersmith Self-Esteem Inventory (CSBSE) were used to collect the data. In
evaluating the data; percentages, averages, Pearson correlation analysis were
used.
Findings: The mean scores of Beck Depression Inventory total scores of students were
found to be 13.35 ± 10.16 and Coopersmith Self Esteem Inventory scores were
found to be 35.98 ± 7.99. In the study, there was a statistically significant
negative correlation between Beck Depression Inventory total score average and Coopersmith
Self Esteem Inventory total score (p <0.01).
Conclusions: As a result of the study, it was determined that the students had low
self-esteem and no tendency to depression. Depression levels of students were
found to be related to self esteem.
Amaç:
Bu çalışma
ergenlerde depresyon ve benlik saygısı arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla
yapıldı.
Yöntem: Bu araştırma
tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tasarımda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
evrenini, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Ege Bölgesinin bir ilçesinde öğrenim
gören 459 lise öğrencisi oluşturdu. Verilerin toplanmasında araştırmacılar
tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile Beck Depresyon Envanteri (BDE)
ve Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri (CSBSE) kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde; yüzdelikler,
ortalamalar, Pearson korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin Beck Depresyon Envanteri toplam puan ortalamaları 13.35±10.16, Coopersmith Benlik Saygısı
Envanteri puan ortalamaları ise 35.98±7.99 olarak bulundu. Araştırmada Beck Depresyon Envanteri toplam puan
ortalaması ve Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri toplam puan ortalaması
arasında istatistiksel olarak negatif yönde anlamlı ilişki olduğu bulundu (p<0.01).
Sonuçlar: Araştırma sonucunda öğrencilerin benlik saygılarının düşük olduğu,
depresyona eğilimlerinin olmadığı saptandı. Öğrencilerin depresyon düzeylerinin
benlik saygıları ile ilişkili olduğu belirlendi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License