Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Diyanet İşleri Başkanlığı Bünyesinde Genç Kızlara Yönelik Faaliyetler Düzenleyen Din Görevlilerinin Özellikleri

Yıl 2024, Sayı: 53, 605 - 633, 30.06.2024
https://doi.org/10.37697/eskiyeni.1412619

Öz

Gençlik dönemi; fizyolojik, biyolojik değişmelerle beraber ruhsal olarak değişim ve gelişmelerin yaşandığı çalkantılı bir dönemdir. Bireyin çevresini ve kendisini sorgulayarak yeniden anlamlandırıp bireysel kimliğini inşa ettiği bu dönemde gençler pek çok sorunla yüz yüze gelmektedir. İçinde bulunduğu topluma göre farklılaşmakla beraber gençliğin bazı genel problemleri vardır. Sosyal, psikolojik, biyolojik, kültürel vb. sorunlarla karşılaşılabilmektedir. Geleceğimizin mimarı olan gençlerin yaşadığı sıkıntıları, karşılaştıkları sosyal sorunları yok saymak; onlarla iletişim bağını koparıp onları kendi sorunlarıyla baş başa bırakmak mümkün değildir. Gençlik toplumun istikbalidir ve asla ihmal edilmemelidir. Gençlerin sorun ve ihtiyaçlarına resmi ve sivil pek çok kuruluş duyarsız kalmamıştır. Gençliğe yönelik ve genç nesli ihya edecek çalışmalar ortaya konulmuştur. Ülkemizde resmi yaygın din eğitimi kurumu olan Diyanet İşleri Başkanlığı da gençlere yönelik çeşitli alanlarda din hizmeti sunmaktadır. Başkanlık bünyesinde gençlere yönelik ilmi, sosyal ve kültürel faaliyetleri düzenleyen din görevlilerini nitel yöntemle inceleyen kapsamlı akademik bir çalışma bulunmamaktadır. Bu araştırmada Başkanlık bünyesinde 2018-2020 yılları arasında genç kızlara yönelik faaliyetleri düzenleyen din görevlilerinin özelliklerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma verileri kurum bünyesindeki gençlik koordinatörlüğü faaliyetlerine rehberlik edebilir, yeni düzenlemeler getirilmesine katkı sağlayabilir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Maksimum çeşitlilik örneklemesi doğrultusunda Nevşehir ve Aksaray’dan 30 kadın din görevlisi ve 40 genç kız olmak üzere toplam 70 katılımcı belirlenmiştir. Etik kurul izni alınarak iki aylık bir süreçte (temmuz ve ağustos) katılımcılarla görüşmeler yapılmıştır. Katılımcılarla yapılan görüşmelerden elde edilen veriler doğrultusunda gençlik faaliyetlerini düzenleyen din görevlilerinin özellikleri belirlenmiştir. Bu özellikler ilgili başlık altında ele alınarak yorumlanmıştır. Faaliyetlerin daha etkili ve verimli yürütülmesi adına bazı öneriler sunulmuştur. Araştırma sonucunda faaliyetlerin gençlerin ilgi, ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda düzenlenebilmesi için din görevlileri arasında yapılan görevlendirmelerde dikkat edilmesi gereken hususlar ortaya konulmuştur. Gençlik faaliyetleri için din görevlilerinden oluşan özel bir kadro tahsis edilmesi tavsiye edilmiştir. Gençlik faaliyetlerinde görevli din görevlilerinin olumlu kişilik özelliklerini, iletişim becerilerini ve eğitim-öğretim yeterliliklerini geliştirmeye yönelik hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlere ihtiyaç duyulduğu belirtilmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışma Prof. Dr. Süleyman Akyürek danışmanlığında Ocak 2023 tarihinde tamamladığımız “Genç Kızlara Yönelik Düzenlenen Yaygın Din Eğitimi Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi (Nevşehir ve Aksaray İl Müftülükleri Örneği)” başlıklı yüksek lisans tezi (Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri, 2023) esas alınarak hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Akyürek, Süleyman. Din Öğretimi Model Strateji Yöntem ve Teknikler. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık, 6. Basım, 2018.
  • Alkan, Ahmet Ali. Öğrenme ve Öğretme Süreci Açısından Yaz Kur’an Kursları (Balıkesir Örneği). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2014.
  • Baykara Pehlivan, Kevser. “Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma”. İlköğretim Online 4/2 (2005), 17-23.
  • Bozkuş, Kıvanç - Özdere, Mustafa. “Öğrencinin Öğretmene Güveni Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması”. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi 9/2 (2021), 145-158.
  • Çalışkan, Nihat - Yeşil, Rüştü. “Eğitim Sürecinde Öğretmenin Beden Dili”. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 6/1 (2005), 199-207.
  • Çetinkanat, Canan. “Öğretmen Adayları ve Müfettişlerin Bakış Açısından Öğretmen İletişim Becerileri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 14/14 (1998), 1-13.
  • Çobanoğlu, Abdullah. Halk Arasında Yaşayan Hurafeler Üzerine Bir Alan Araştırması (Bursa/Osmangazi Örneği). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Doğan, Yusuf. “Dinleme Becerisini Geliştirmede Etkinliklerden Yararlanma”. TÜBAR-XXVII, 263-274.
  • Doğan, Yusuf - Özçak, Hüseyin. “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Genel Kültür Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 18/2 (2020), 595-623. https://doi.org/10.37217/tebd.788751
  • Gökçakan, Zafer - Gökçakan, Nurcan. “Öğretmen Yetiştirmede Olumlu Kişilik Özellikleri Kazandırma İşlevi”. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı 11 (1999), 206-210.
  • Gündoğdu, Kerim vd. “Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli mi? (Bir Olgubilim Çalışması)”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/1 (2018), 150-166. https://doi.org/10.30803/adusobed.338417
  • Kara, Büşra. Okul Öncesi Dönemi (4-6 Yaş Grubu) Çocukların Din Eğitiminde Görev Alan Eğitimcilerin- Din Görevlilerinin Pedagojik Yeterlilikleri. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Kurudayıoğlu, Mehmet - Kana, Fatih. “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dinleme Becerisi ve Dinleme Eğitimi Özyeterlik Algıları”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9/2 (2013), 245-258.
  • Pala, Aynur. “Öğretmen Adaylarının Empati Kurma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/23 (2008), 13-23.
  • Üstünsel, Gülcan. Etkili İletişim Becerileri ve Beden Dili. Tekirdağ: Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 11. Basım, 2018.
  • Yin, Robert K. Durum Çalışması Araştırma Uygulamaları. çev. İlhan Günbayı. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık, 3. Basım, 2017.
  • Yüksel, Zeynep. “4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticilerinin Öğretim Yöntemleri Açısından Yeterlik Algıları (Çankırı Örneği)”. Dini Araştırmalar 24/60 (2021), 147-179. https://doi.org/10.15745/da.907866

Characteristics of Religious Officials Organizing Activities for Young Girls within the Presidency of Religious Affairs

Yıl 2024, Sayı: 53, 605 - 633, 30.06.2024
https://doi.org/10.37697/eskiyeni.1412619

Öz

Youth is a turbulent period of physiological and biological changes as well as spiritual changes and developments. In this period when the individual questions his/her environment and himself/herself and constructs his/her individual identity, young people face many problems. Depending on the society in which they live, youth have some general problems. Social, psychological, biological, cultural, etc. problems can be encountered. It is not possible to ignore the troubles and social problems faced by young people, who are the architects of our future; it is not possible to break the bond of communication with them and leave them alone with their own problems. Youth is the future of society and should never be neglected. Many governmental and non-governmental organizations have not remained insensitive to the problems and needs of young people; they have put forward activities for the youth and to revive the young generation. The Presidency of Religious Affairs, the official non-formal religious education institution in Turkey, also provides religious services for young people in various fields. There is no comprehensive academic study that qualitatively examines the religious officials who organize scientific, social and cultural activities for young people within the Presidency. This study aims to evaluate the characteristics of religious officials who organized activities for young girls between 2018-2020 within the Presidency. Research data can guide the youth coordinatorship activities within the organization and contribute to the introduction of new regulations. This study is a qualitative research. Case study method was used. In line with maximum diversity sampling, a total of 70 participants, 30 female religious officials and 40 young girls, were selected from Nevşehir and Aksaray. Ethics committee permission was obtained and individual interviews were conducted with the participants over a two-month period (July and August). In line with the data obtained from the interviews with the participants, the characteristics of religious officials who organize youth activities were determined. These characteristics are discussed and interpreted under the relevant heading. Some suggestions have been made for more effective and efficient execution of the activities. As a result of the research, the issues that should be considered in the assignments made among religious officials in order to organize activities in line with the interests, needs and expectations of young people were revealed. It was recommended to allocate a special cadre of religious officials for youth activities. There is a need for pre-service and in-service trainings to improve the positive personality traits, communication skills and educational competencies of religious officials in charge of youth activities.

Etik Beyan

This study is based on the master's thesis titled "Evaluation of Non-formal Religious Education Activities Organized for Young Girls (The Case of Nevşehir and Aksaray Provincial Mufti's Offices)" (Erciyes University, Institute of Social Sciences, Philosophy and Religious Sciences, 2023) completed in January 2023 under the supervision of Prof. Dr. Süleyman Akyürek.

Kaynakça

  • Akyürek, Süleyman. Din Öğretimi Model Strateji Yöntem ve Teknikler. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık, 6. Basım, 2018.
  • Alkan, Ahmet Ali. Öğrenme ve Öğretme Süreci Açısından Yaz Kur’an Kursları (Balıkesir Örneği). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2014.
  • Baykara Pehlivan, Kevser. “Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma”. İlköğretim Online 4/2 (2005), 17-23.
  • Bozkuş, Kıvanç - Özdere, Mustafa. “Öğrencinin Öğretmene Güveni Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması”. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi 9/2 (2021), 145-158.
  • Çalışkan, Nihat - Yeşil, Rüştü. “Eğitim Sürecinde Öğretmenin Beden Dili”. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 6/1 (2005), 199-207.
  • Çetinkanat, Canan. “Öğretmen Adayları ve Müfettişlerin Bakış Açısından Öğretmen İletişim Becerileri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 14/14 (1998), 1-13.
  • Çobanoğlu, Abdullah. Halk Arasında Yaşayan Hurafeler Üzerine Bir Alan Araştırması (Bursa/Osmangazi Örneği). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Doğan, Yusuf. “Dinleme Becerisini Geliştirmede Etkinliklerden Yararlanma”. TÜBAR-XXVII, 263-274.
  • Doğan, Yusuf - Özçak, Hüseyin. “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Genel Kültür Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 18/2 (2020), 595-623. https://doi.org/10.37217/tebd.788751
  • Gökçakan, Zafer - Gökçakan, Nurcan. “Öğretmen Yetiştirmede Olumlu Kişilik Özellikleri Kazandırma İşlevi”. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı 11 (1999), 206-210.
  • Gündoğdu, Kerim vd. “Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli mi? (Bir Olgubilim Çalışması)”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/1 (2018), 150-166. https://doi.org/10.30803/adusobed.338417
  • Kara, Büşra. Okul Öncesi Dönemi (4-6 Yaş Grubu) Çocukların Din Eğitiminde Görev Alan Eğitimcilerin- Din Görevlilerinin Pedagojik Yeterlilikleri. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Kurudayıoğlu, Mehmet - Kana, Fatih. “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dinleme Becerisi ve Dinleme Eğitimi Özyeterlik Algıları”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9/2 (2013), 245-258.
  • Pala, Aynur. “Öğretmen Adaylarının Empati Kurma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/23 (2008), 13-23.
  • Üstünsel, Gülcan. Etkili İletişim Becerileri ve Beden Dili. Tekirdağ: Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 11. Basım, 2018.
  • Yin, Robert K. Durum Çalışması Araştırma Uygulamaları. çev. İlhan Günbayı. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık, 3. Basım, 2017.
  • Yüksel, Zeynep. “4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticilerinin Öğretim Yöntemleri Açısından Yeterlik Algıları (Çankırı Örneği)”. Dini Araştırmalar 24/60 (2021), 147-179. https://doi.org/10.15745/da.907866
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Sertbaş 0009-0002-2526-2210

Süleyman Akyürek 0000-0002-8427-5030

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 31 Aralık 2023
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 53

Kaynak Göster

ISNAD Sertbaş, Merve - Akyürek, Süleyman. “Diyanet İşleri Başkanlığı Bünyesinde Genç Kızlara Yönelik Faaliyetler Düzenleyen Din Görevlilerinin Özellikleri”. Eskiyeni 53 (Haziran 2024), 605-633. https://doi.org/10.37697/eskiyeni.1412619.
Eskiyeni  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır. | Sherpa Romeo