Shaykh
is one of the important agents in Islamıc culture and especially in tasawwuf.
In this study the shaykh has been handled as a concept and a type. Before tarīqat’
institution, the essence of the term shaykh in tasawwuf has been examined by
semantic analysis method. Some issues such as the shaykh as an ideal type, the
meaning of the term shaykh in a specific date section and how this type was
classified according to his mission in that process have constituted the
subject of the study. The (sufi) master, who is called as shaykh or murshid, refers to sufi who has the
highest authority in tasawwuf. The shaykh is the person who gives talīm/religious education and tarbiya/spiritual
education to students called murid (disciple). Among the aims of this research
are to determine the shaykh’ education-teaching method and to indicate his
obligations in early period of taṣawwuf. After the spread of the ṭarīqats, some
scholars from the sufism circles or excepts for them included shaykhs of the
early era in some classifications because of the their (shaykhs’) styles in the
education. These scholars divided the shaykhs into two main groups: shaykh
al-talīm and shaykh al-tarbiya. Based
on some data in early works, a number of contemporary researchers also have
pursued this theory. The purpose of this study is to question the
legitimacy of trying to categorize exactly the shaykhs as well.
Şeyh İslâm kültüründe ve
özellikle tasavvufta önemli öğelerden biridir. Bu çalışmada bir kavram ve tip olarak
şeyh ele alınmıştır. Tarikatların teşekkülü öncesinde, şeyh teriminin
tasavvuftaki mahiyeti semantik analiz yöntemiyle incelenmiştir. İdeal bir tip
olarak şeyh, şeyh teriminin belirli bir tarih kesitinde ifade ettiği anlam, bu
tipin o süreçteki görevine göre nasıl sınıflandırıldığı gibi hususlar çalışmanın
konusunu oluşturmaktadır. Şeyh ya da mürşit adı verilen üstat, tasavvufta en
yüksek makama sahip sûfîyi ifade etmektedir. Şeyh, mürit denilen öğrencilere
talim/öğretim ve terbiye/eğitim veren kişidir. Şeyhin, erken devir tasavvufunda
eğitim-öğretim usulünü ve yükümlülüklerini belirlemek bu araştırmanın amaçları
arasındadır. Tarikatların yayılmasından sonra tasavvuf çevrelerinden veya
hâricinden bazı âlimler erken dönem şeyhlerini, eğitimde takip ettikleri tarzlar
sebebiyle birtakım tasniflere dahil etmişlerdir. Onlar şeyhleri temelde talim
şeyhi ve terbiye şeyhi olarak ikiye ayırmışlardır. Çağdaş birtakım
araştırmacılar da erken dönem eserlerdeki bazı verilerden hareketle bu teorinin
peşinden gitmişlerdir. Şeyhleri kesin kategorilere ayırma gayretinin
meşruiyetini sorgulamak da çalışmanın amaçlarındandır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 16 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 11 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.