Yunus Emre, one of the most notable figures in The
Turkish Literature, lived in Anatolia between 13. and 14. centuries. He put to
use a homo-centric language and stressed that culture of living together should
be based on mutual love and tolerance. In this study, the life of Yunus Emre,
his approach to the Hadith-Sunnah will be discussed first, and then the
narrations and analysis used in the Divan will be analyzed. So it was intended
to determine hadith understanding of Yunus, respected folk poet. One of the
other points in this study is that, whether Yunus as a sufis’ hadith obeyed
sufis’ hadith understanding in hadith use or not. Even though there is no any
information about whether he took hadith in some narrations within his book. It
is determined that some context similar with a hadith as meaning in the Divan,
it is decided that their reliability from hadith works and related data was
commented. As a result, it could be inferred that his Hadith-Sunnah knowledge
derives from periodic education as formal, not from classical education as
informal in dervish lodges.
Türk
edebiyatının önemli isimlerinden biri olan Yunus Emre, 13. ve 14. yüzyıl
Anadolu’sunda yaşamıştır. O, şiirlerinde insan merkezli bir dil kullanmış,
insanların birlikte yaşama kültürünü ancak karşılıklı sevgi, saygı ve hoşgörü
ile oluşturabileceklerine işaret etmiştir. Bu çalışmada ilk olarak Yunus
Emre’nin hayatı, Hadis-Sünnet’e yaklaşımı ele alınacak ardından Divan
adlı eserinde kullandığı rivayetlerin tespit ve tahlili yapılacaktır.
Böylelikle muteber bir halk ozanı olan Yunus’un Hadis/Sünnet yaklaşımı tespit
edilecektir. Makalede üzerinde durulan diğer bir husus, bir tasavvuf erbabı
olan Yunus’un hadise yaklaşımında ehl-i tasavvufun hadis kullanım geleneğine
uygun hareket edip etmediğidir. Kaynaklarda, onun hadis eğitimi alıp almadığı
hakkında herhangi bir bilgi bulunamamıştır. Ancak eserinde yer verdiği bazı
rivayetlerde hadis ilmine dair bilgi kırıntıları tespit edilmiştir. Bu
çalışmada, Divan’da geçen ve mana olarak bir Hadise işaret eden metinler
tespit edilmiş, hadis kaynaklarından onların sıhhat durumları belirlenmiş ve
ilgili yerler yorumlanmıştır. Neticede, onun Hadis-Sünnet bilgisini,
tekkelerdeki klasik hâl eğitimiyle değil, süreli bir tedrisatla almış
olabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 11 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.