Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİM ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ULUSLARARASILAŞMA BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: BİBLİYOMETRİK BİR ANALİZ

Yıl 2024, , 282 - 304, 09.01.2024
https://doi.org/10.17755/esosder.1340136

Öz

Günümüzde yükseköğretim, sadece bir ülkeye özgü faaliyetlerle sınırlı olmaktan çıkarak uluslararası bir etkinlik haline gelmiştir. Uluslararasılaşma, yükseköğretim kurumları için giderek daha önemli hale gelmektedir. Kurumlar, uluslararasılaşma stratejileri geliştirerek öğrencileri, akademik kadroları, araştırmaları ve yayınlarıyla dünya genelinde tanınırlıklarını artırmaktadırlar. Yükseköğretimin perspektifinin ve taleplerinin çeşitlenmesi, üniversitelerin ön plandaki kurumlar haline gelmesine ve yükseköğretim pazarında daha büyük bir paya sahip olma yarışına girmesine neden olmuştur. Türk üniversitelerinin dışa açılması ve eğilimlerin artması, eğitim hizmet ihracatı beklentilerini artırmıştır. Türkiye'nin yükseköğretimin uluslararasılaşması, yerel ve küresel durumuna etki etmekte ve ülkenin sosyokültürel ve ekonomik gelişimi için önemli bir faktör olmaktadır. Yükseköğretim sistemi, toplumun gelişimine ve ekonomik kalkınmaya önemli katkılar sağlamaktadır. Bu nedenle, yükseköğretim ile ilgili yapılan çalışmaların değerlendirilmesi ve analizi, bir dizi fayda ve sonuç ortaya çıkarmaktadır. Öncelikle, yükseköğretim ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi, politika yapıcılar ve karar vericiler için büyük bir öneme sahiptir. Bu çalışmalar, yükseköğretim politikalarının oluşturulması ve iyileştirilmesi sürecinde temel bir bilgi kaynağı olarak hizmet etmektedir. Politika yapıcılar, bu çalışmaların sonuçlarına dayanarak daha bilinçli ve etkili kararlar alabilmektedirler. Bu kapsamda çalışmada Türkiye’deki yükseköğretim alanındaki akademik çalışmaların genel durumunu belirlemek, bu çalışmaların ulusal ve uluslararası düzeydeki etkisini değerlendirmek ve gelecekteki araştırma yönlerine ilişkin öneriler sunmak amaçlanmaktadır.

Destekleyen Kurum

TUBİTAK, BİDEB 2244 ve Turkish Universities Admissions Service (TUAS)

Proje Numarası

11739C

Teşekkür

Çalışmanın gerçekleşmesinde 11739C numaralı proje ile maddi destek sağlayan TÜBİTAK: BİDEB 2244 ve TUAS'a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Altbach, P. G. (1989). The new internationalism: Foreign students and scholars. Studies in Higher Education, 14(2), 125-136.
  • Altbach, P., ve De Wit, H. (1995). International higher education: America abdicates leadership. International Higher Education, (1).
  • Aria, M., ve Cuccurullo, C. (2017). bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of informetrics, 11(4), 959-975.
  • Aydın, G. (2022). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Çalışmalarının İncelenmesi. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 8(16), 704-715.
  • Bashir, S. ve Mirza, M. S. (2019). Strategies and Challenges for Internationalisation of Higher Education through ODL: Meta Synthesis. Strategies, 4, 1-32.
  • Bernardo, A. B. (2003). International higher education: models, conditions, and issues. Education and globalization, 213-72.
  • Buchbinder, H. (1993). The market oriented university and the changing role of knowledge. Higher education, 26(3), 331-347.
  • Büyük, K. (2016). Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşmasının Sürdürülebilirliği Açısından Tanıtım ve Markalaşma Çalışmaları:“Study in Turkey” Örneği. 160.
  • Byram, M. (2018). Internationalisation in higher education–an internationalist perspective. On the horizon, 26(2), 148-156.
  • Chadegani, A. A., Salehi, H., Yunus, M. M., Farhadi, H., Fooladi, M., Farhadi, M., ve Ebrahim, N. A. (2013). A comparison between two main academic literature collections: Web of Science and Scopus databases. arXiv preprint arXiv:1305.0377.
  • Conceição, M, C. (2020). Language policies and internationalization of higher education. European Journal ofHigher Education, 10 (3), pp. 231–240.
  • De Wit, H. (2019). Internationalization in higher education, a critical review. SFU Educational Review, 12(3), 9-17.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., ve Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of business research, 133, 285-296.
  • Ennew C. T. ve Yang F. (2009). Foreign Universities in China: a Case Study. European Journal of Education. 44(1), 21-36.
  • Ghani, N. A., Teo, P. C., Ho, T. C., Choo, L. S., Kelana, B. W. Y., Adam, S., ve Ramliy, M. K. (2022). Bibliometric analysis of global research trends on higher education internationalization using Scopus database: Towards sustainability of higher education institutions. Sustainability, 14(14), 8810.
  • Gündoğdu, K., Çelik, B., Yanar, B. H., Yolcu, O., ve Ceylan, V. K. (2016). Türkiyede yükseköğretimde program geliştirme bağlamında uluslararasılaşma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı. 33
  • Hallsén, S., & Nordin, A. (2020). Variations on modernisation: Technological development and internationalisation in local Swedish school policy from 1950 to 2000. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(2), 151-166.
  • Harari, M. (1989). Internationalization of higher education: Effecting institutional change in the curriculum and campus ethos. Center for International Education, California State University: Long Beach.
  • Hatakenaka, S. (2004). Internationalism in higher education: A review. London: Higher Education Policy Institute.
  • Hover, M. (2016). Dünyada Yükseköğretime Yabancı Bilim Adamlarının Katkıları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 14-19.
  • Knight, J. (1994). Internationalization: Elements and Checkpoints. CBIE Research No. 7. Canadian Bureau for International Education.
  • Knight, J. ve De Wit, H. (2018). Internationalization of higher education: Past and future. International Higher Education, (95), 2-4.
  • Koskey, J. C. (2013). Turning challenges into opportunities: Prospects for African universities. Journal of Education and Human Development, 2(1), 11-16.
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Annals of internal medicine, 151(4), 264-269.
  • Mustafee, N., Katsaliaki, K., ve Fishwick, P. (2014). Exploring the modelling and simulation knowledge base through journal co-citation analysis. Scientometrics, 98, 2145-2159.
  • Olcay, G. A., ve Nasır, V. A. (2016). Yükseköğretimde uluslararasılaşma: En çok öğrenci alan ülkeler ve Türkiye perspektifinden 1999-2013 yıllarına bakış. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 288-296.
  • Olcott Jr, D. (2009). Global connections to global partnerships: Navigating the changing landscape of internationalism and cross-border higher education. The Journal of Continuing Higher Education, 57(1), 1-9.
  • Onofre, R., López, F., Aromataris, E. ve Lockwood, C. (2021). How to properly use the PRISMA Statement. Systematic Reviews, 10(1), 1-3.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2019). OECD future of education and skills 2030: OECD learning compass 2030.
  • Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. ve Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International journal of surgery, 88, 105906.
  • Qiang, Z. (2003). Internationalization of higher education: Towards a conceptual framework. Policy Futures in Education, 1(2), 248–270. Retrieved from http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/pfie.2003.1.2. 5.
  • Selvitopu, A., ve Aydın, A. (2018). Türk yükseköğretiminde uluslararasılaşma stratejileri: Süreç yaklaşımı çerçevesinde nitel bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 803-823.
  • Sharipov, F. (2020). Internationalization of higher education: definition and description. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 127-138.
  • Sika, J. O. ve Othoo, H. A. (2022). Prospects, challenges and strategies of internationalization of University Education in Kenya. Journal of Education and Human Development 2(1); June 2013 pp. 09-17
  • Şahin, B. ve Eriçok, B. (2023). Türkiye’de yükseköğretimin uluslararasılaşmasında ulusal stratejiler ve kurumsal yönetim. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(3), 1915-1937.
  • Şahin, H. (2022). Türkiye’de öğrenim gören uluslararası öğrencilerin sosyal ve ekonomik durumları. ISOEVA-2022 6. Internatıonal Symposıum of Educatıon and Values. 553-562.
  • Şeref, İ., ve Karagöz, B. (2019). Türkçe eğitimi akademik alanına ilişkin bir değerlendirme: Web of Science veri tabanına dayalı bibliyometrik inceleme. Journal of Language Education and Research, 5(2), 213-231.
  • Şeremet, M. (2015). Türkiye ve İngiltere yükseköğretimindeki uluslararasılaşma politikalarına karşılaştırmalı bir yaklaşım. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 27-31.
  • Tong, L. (2021). Higher education internationalization and diplomacy: Successes mixed with challenges. A case study of Hungary's Stipendium Hungaricum scholarship program. Hungarian Educational Research Journal, 10(4), 382-400.
  • Uymaz, B. (2023). Avrupa bı̇rlı̇ğı̇ bağlamında yükseköğretı̇mde kalı̇te, Trakya Üniversitesi Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi, Cilt 3 Sayı 2 (119-124)
  • Ying, H. (2021). How to Promote HHU Internationalization of Post-pandemic Era under the Context of “One Belt and Road” Initiative. Learning & Education, 10(4), 130-131.
  • Yöntem, E., ve Mazman, İ. Uluslararası bakış ile yükseköğretimde kalite güvencesinin gelişimi. Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 9(1), 37-49.
  • Žilinskienė, D., ve Rakšnys, A. V. (2023). Internationalization in Higher Education Institutions: Concept Development and Challenges. Contemporary Research on Organization Management and Administration, 46-53.
  • Zolfaghari, A., Sabran, M. S. ve Zolfaghari, A. (2009). Internationalization of higher education: challenges, strategies,policies and programs. Online Submission, 6(5), 1-9.

INTERNATIONALISATION OF HIGHER EDUCATION AND STUDIES IN THE FIELD OF HIGHER EDUCATION IN TURKEY: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS

Yıl 2024, , 282 - 304, 09.01.2024
https://doi.org/10.17755/esosder.1340136

Öz

Today, higher education has evolved from being limited to activities specific to one country to becoming an international endeavor. Internationalization has become increasingly crucial for higher education institutions. These institutions are enhancing their recognition worldwide by developing internationalization strategies that involve students, academic staff, research, and publications. The diversification of perspectives and demands in higher education has led universities to strive for prominence and a larger share in the competition within the higher education market. The opening up and increasing trends of Turkish universities have raised expectations for educational services exports. The internationalization of Turkey's higher education has significant implications for its local and global context, becoming a vital factor for the country's socio-cultural and economic development.
The higher education system contributes significantly to societal development and economic growth. Consequently, evaluating and analyzing research related to higher education yields various benefits and outcomes. Primarily, studying research related to higher education holds great importance for policymakers and decision-makers. Such research serves as a fundamental knowledge source in the process of formulating and improving higher education policies. Policymakers can make more informed and effective decisions based on the findings of these studies. In this context, this study aims to determine the general status of academic research in the field of higher education in Turkey, evaluate its national and international impact, and provide recommendations for future research directions."

Proje Numarası

11739C

Kaynakça

  • Altbach, P. G. (1989). The new internationalism: Foreign students and scholars. Studies in Higher Education, 14(2), 125-136.
  • Altbach, P., ve De Wit, H. (1995). International higher education: America abdicates leadership. International Higher Education, (1).
  • Aria, M., ve Cuccurullo, C. (2017). bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of informetrics, 11(4), 959-975.
  • Aydın, G. (2022). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Çalışmalarının İncelenmesi. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 8(16), 704-715.
  • Bashir, S. ve Mirza, M. S. (2019). Strategies and Challenges for Internationalisation of Higher Education through ODL: Meta Synthesis. Strategies, 4, 1-32.
  • Bernardo, A. B. (2003). International higher education: models, conditions, and issues. Education and globalization, 213-72.
  • Buchbinder, H. (1993). The market oriented university and the changing role of knowledge. Higher education, 26(3), 331-347.
  • Büyük, K. (2016). Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşmasının Sürdürülebilirliği Açısından Tanıtım ve Markalaşma Çalışmaları:“Study in Turkey” Örneği. 160.
  • Byram, M. (2018). Internationalisation in higher education–an internationalist perspective. On the horizon, 26(2), 148-156.
  • Chadegani, A. A., Salehi, H., Yunus, M. M., Farhadi, H., Fooladi, M., Farhadi, M., ve Ebrahim, N. A. (2013). A comparison between two main academic literature collections: Web of Science and Scopus databases. arXiv preprint arXiv:1305.0377.
  • Conceição, M, C. (2020). Language policies and internationalization of higher education. European Journal ofHigher Education, 10 (3), pp. 231–240.
  • De Wit, H. (2019). Internationalization in higher education, a critical review. SFU Educational Review, 12(3), 9-17.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., ve Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of business research, 133, 285-296.
  • Ennew C. T. ve Yang F. (2009). Foreign Universities in China: a Case Study. European Journal of Education. 44(1), 21-36.
  • Ghani, N. A., Teo, P. C., Ho, T. C., Choo, L. S., Kelana, B. W. Y., Adam, S., ve Ramliy, M. K. (2022). Bibliometric analysis of global research trends on higher education internationalization using Scopus database: Towards sustainability of higher education institutions. Sustainability, 14(14), 8810.
  • Gündoğdu, K., Çelik, B., Yanar, B. H., Yolcu, O., ve Ceylan, V. K. (2016). Türkiyede yükseköğretimde program geliştirme bağlamında uluslararasılaşma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı. 33
  • Hallsén, S., & Nordin, A. (2020). Variations on modernisation: Technological development and internationalisation in local Swedish school policy from 1950 to 2000. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(2), 151-166.
  • Harari, M. (1989). Internationalization of higher education: Effecting institutional change in the curriculum and campus ethos. Center for International Education, California State University: Long Beach.
  • Hatakenaka, S. (2004). Internationalism in higher education: A review. London: Higher Education Policy Institute.
  • Hover, M. (2016). Dünyada Yükseköğretime Yabancı Bilim Adamlarının Katkıları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 14-19.
  • Knight, J. (1994). Internationalization: Elements and Checkpoints. CBIE Research No. 7. Canadian Bureau for International Education.
  • Knight, J. ve De Wit, H. (2018). Internationalization of higher education: Past and future. International Higher Education, (95), 2-4.
  • Koskey, J. C. (2013). Turning challenges into opportunities: Prospects for African universities. Journal of Education and Human Development, 2(1), 11-16.
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Annals of internal medicine, 151(4), 264-269.
  • Mustafee, N., Katsaliaki, K., ve Fishwick, P. (2014). Exploring the modelling and simulation knowledge base through journal co-citation analysis. Scientometrics, 98, 2145-2159.
  • Olcay, G. A., ve Nasır, V. A. (2016). Yükseköğretimde uluslararasılaşma: En çok öğrenci alan ülkeler ve Türkiye perspektifinden 1999-2013 yıllarına bakış. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 288-296.
  • Olcott Jr, D. (2009). Global connections to global partnerships: Navigating the changing landscape of internationalism and cross-border higher education. The Journal of Continuing Higher Education, 57(1), 1-9.
  • Onofre, R., López, F., Aromataris, E. ve Lockwood, C. (2021). How to properly use the PRISMA Statement. Systematic Reviews, 10(1), 1-3.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2019). OECD future of education and skills 2030: OECD learning compass 2030.
  • Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. ve Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International journal of surgery, 88, 105906.
  • Qiang, Z. (2003). Internationalization of higher education: Towards a conceptual framework. Policy Futures in Education, 1(2), 248–270. Retrieved from http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/pfie.2003.1.2. 5.
  • Selvitopu, A., ve Aydın, A. (2018). Türk yükseköğretiminde uluslararasılaşma stratejileri: Süreç yaklaşımı çerçevesinde nitel bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 803-823.
  • Sharipov, F. (2020). Internationalization of higher education: definition and description. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 127-138.
  • Sika, J. O. ve Othoo, H. A. (2022). Prospects, challenges and strategies of internationalization of University Education in Kenya. Journal of Education and Human Development 2(1); June 2013 pp. 09-17
  • Şahin, B. ve Eriçok, B. (2023). Türkiye’de yükseköğretimin uluslararasılaşmasında ulusal stratejiler ve kurumsal yönetim. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(3), 1915-1937.
  • Şahin, H. (2022). Türkiye’de öğrenim gören uluslararası öğrencilerin sosyal ve ekonomik durumları. ISOEVA-2022 6. Internatıonal Symposıum of Educatıon and Values. 553-562.
  • Şeref, İ., ve Karagöz, B. (2019). Türkçe eğitimi akademik alanına ilişkin bir değerlendirme: Web of Science veri tabanına dayalı bibliyometrik inceleme. Journal of Language Education and Research, 5(2), 213-231.
  • Şeremet, M. (2015). Türkiye ve İngiltere yükseköğretimindeki uluslararasılaşma politikalarına karşılaştırmalı bir yaklaşım. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 27-31.
  • Tong, L. (2021). Higher education internationalization and diplomacy: Successes mixed with challenges. A case study of Hungary's Stipendium Hungaricum scholarship program. Hungarian Educational Research Journal, 10(4), 382-400.
  • Uymaz, B. (2023). Avrupa bı̇rlı̇ğı̇ bağlamında yükseköğretı̇mde kalı̇te, Trakya Üniversitesi Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi, Cilt 3 Sayı 2 (119-124)
  • Ying, H. (2021). How to Promote HHU Internationalization of Post-pandemic Era under the Context of “One Belt and Road” Initiative. Learning & Education, 10(4), 130-131.
  • Yöntem, E., ve Mazman, İ. Uluslararası bakış ile yükseköğretimde kalite güvencesinin gelişimi. Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 9(1), 37-49.
  • Žilinskienė, D., ve Rakšnys, A. V. (2023). Internationalization in Higher Education Institutions: Concept Development and Challenges. Contemporary Research on Organization Management and Administration, 46-53.
  • Zolfaghari, A., Sabran, M. S. ve Zolfaghari, A. (2009). Internationalization of higher education: challenges, strategies,policies and programs. Online Submission, 6(5), 1-9.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hizmet Pazarlaması
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hayri Baraçlı 0009-0001-5111-3975

Alperen Şahin 0000-0001-9563-6543

Cem Çağrı Dönmez 0000-0003-3289-7134

Proje Numarası 11739C
Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Baraçlı, H., Şahin, A., & Dönmez, C. Ç. (2024). TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİM ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ULUSLARARASILAŞMA BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: BİBLİYOMETRİK BİR ANALİZ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23(89), 282-304. https://doi.org/10.17755/esosder.1340136

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.