Bu çalışmanın
amacı, matematik öğretimine yönelik bir teori olan Semiyotik Arabuluculuk
Teorisi’nin Türkiye’de tanıtılmasını sağlamak ve uygulanabilirliğine yönelik
bir örnek sunmaktır. Teorinin temel kavramlarının ve özelliklerinin
tanıtılmasının ardından, uygulanabilirliğini tartışmak adına; bir nesne olarak
seçilen kâğıdın; kâğıt katlama etkinliklerinde kullanımının semiyotik
potansiyeli analiz edilmiş ve bir simetri eksenine sahip dörtgenlerin
(ikizkenar yamuk ve deltoid) inşasında ve kavramsal olarak oluşturulmasında
ortaya çıkan işaretlerin analizi yapılmıştır. Çalışma 10. sınıfta okumakta olan
35 öğrenci ile gerçekleştirilen bir durum çalışmasıdır. Öğrenciler dörderli ve
beşerli gruplara ayrılmıştır. Bu makalede sadece bir grubun çalışması raporlanmıştır.
Kâğıt katlamanın semiyotik potansiyelinin analizi sonucunda öğrencilerin
çakışma, iz vasıtasıyla simetri, eşlik gibi kavramları zihinlerinde
canlandırmasına ve eşkenar dörtgen, kare, yamuk gibi bildikleri dörtgenlerin
özellikleri üzerine derin düşünmelerine yardımcı olan bir nesne olduğu
görülmüştür. Kâğıt, Semiyotik Arabuluculuk Teorisi’nin bir nesnesi olarak
kullanılabilecek özellikleri taşımaktadır. Söz konusu teorinin sınıflarda
kullanılması için ise öğretmenin yönlendirici rolünün ne denli önemli olduğu
belirlenmiştir.
The aim of this study is to introduce Theory of
Semiotic Mediation, which is a theory regarding mathematics teaching, in Turkey
and present an example regarding its practice. After describing the main
characteristics and concepts of Theory of Semiotic Mediation, in order to
discuss the practice of the theory, semiotic potential of a sheet of paper,
which was chosen as an artifact of Theory of Semiotic Mediation, was analyzed
in paper folding activities and also the signs were analyzed that occurred in
the building and conceptual constructing of quadrilaterals with only one
symmetry axe (isosceles trapezoid and rhombus). The study was a case study
which was carried out with 35 10th grade students. Students were separated four
or five each. Only one groups’ activity was reported in this paper. As a result
of the analysis of the semiotic potential of it, it has been seen that paper
folding is an artifact that helps students to reconstruct concepts such
symmetry and equality by means of coincide and crease and helps to think deeply
on the quadrilaterals as rectangle, square, trapezoid and etc. which students
have already known. A sheet of paper could be used as an artifact of Theory of
Semiotic Mediation. In order to be used the mentioned theory in classes, it was
founded that teachers’ guidance role was quite essential.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.