Bu araştırmada, eğitim, psikolojik ve rehberlik hizmetleri
kapsamında bireyin kendini tanıma, kendini gerçekleştirme, kendini aşmışlık ve
potansiyelini tam kullanan kişi düzeyi etraflıca tartışılmaktadır. Bunu
yaparken de kişiler arası iletişimin bahsedilen düzeylerle bağıntısı
irdelenmiştir. Bireyin kendini tanıması temel alınması Maslow’un ihtiyaçlar
hiyerarşisinin üst düzey ihtiyaçları olarak kabul edilen kendini gerçekleştirme
ve kendini aşmışlıkla ilişkilendirilmiştir. Bu, Rogers’in dile getirdiği potansiyelini
tam kullanan kişi özellikleri Maslow’un üst düzey ihtiyaçları ile
örtüşmektedir. Üst düzey ihtiyaçları gerçekleştiren bireylerin kişilerarası
iletişimleri olumlu yönde geliştiği belirlenmiştir. Bu bağlamda, oluşturulan
modelin içerdiği kendini tanıma, kendini gerçekleştirme, kendini aşmışlık ve
potansiyelini tam kullanan kişi gibi faktörler alan yazında ilk çalışma
özelliği taşımaktadır. Bu öne sürülen çalışmanın özellikle eğitimciler,
psikologlar ve rehber uzmanları, bireylerin özellikle kişiler arası iletişimde
etkileşimini anlamada yardımcı olacağı düşünülmektedir. Oluşturulan bu modelin
güvenirlik ve geçerliliğini artırma adına bir sonraki çalışmalarda yapısal
eşitlik modeli çalışmalarına yer verilmesinde fayda bulunmaktadır.
Kişilerarası iletişim kendini tanıma kendini gerçekleştirme kendini aşmışlık
Interpersonal communication is
seen as developing healthy relationships with others. When developing
successful relationships, one's inner process and psychological state are
considered to be important conditions. It was determined that the individuals
performing their high level needs improved their interpersonal communication in
a positive way. This study are based on Maslow's needs hierarchy and Rogers'
self-concept . In this research, the role of self-knowledge,
self-actualization, self-transcendence and fully functioning person in interpersonal
communication are examined. In this context, the factors included in the model
are the first in the literature. It is thought that this study, especially for educators,
psychologists and counselors, will help to understand the relationship between
individuals' interpersonal communication and psychological state. In order to
increase the reliability and validity of this model, it is useful to include
structural equation model studies in future studies. This research is discussed
in detail in the field of education, psychological and guidance services.
Interpersonal relationship self-knowledge self-actualization self-transcendence fully functioning person
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.