Toplumlarda demokrasi ve insan hakları konusunda duyarlılık sağlamak, farkındalık oluşturmak veya var olan demokratik uygulamaları koruyabilmek için ‘Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitimi’ bir zorunluluktur. Bu eğitim, bireylerin kişisel gelişiminin ilk safhaları olması nedeniyle özellikle ilkokul ve ortaokulda oldukça önemlidir.
Bu araştırmada sanat/grafik tasarım etkinliklerinin demokrasi ve insan hakları eğitimine katkısı incelenmiştir. Bu kapsamda 10 farklı ülkeden 62 sanatçının sanat çalıştayı’nda, demokrasi ve insan hakları konusunda yaptığı eserler, Türkiye’nin 7 bölgesi ile bu bölgelerde yer alan illerin demografik yapısına göre belirlenen 9 şehrinde (Kütahya, Konya, Ankara, Samsun, Erzurum, Gaziantep, Mersin, Manisa ve İstanbul) sergilenmiştir. Bu kapsamda sergilerin açıldığı 9 şehirde, öğrencilerin 2013-2014 ile 2014-2015 Eğitim-öğretim yıllarına göre Demokrasi ve İnsan Hakları Dersini seçme oranları karşılaştırılmış; çalıştay ve sergilerin medyada görünürlük (haber olma) düzeyi incelenmiştir. Elde edilen verilere göre Demokrasi ve İnsan Hakları Dersinin seçilme oranları en düşük olan ilde %11,5 artar iken en yüksek ilde ise % 191 olmuştur. Çalıştay ve sergilerin görünürlüğünün ise önemli düzeyde arttığı belirlenmiştir. Sanat/grafik tasarım etkinliklerinin sosyal konularda farkındalık oluşturabildiği, insanların dikkatini çekebildiği; demokrasi ve insan hakları eğitim konusunda duyarlılık sağlayabildiği ve bununla ilgili konu veya derslere ilgiyi arttırabildiği için diğer ders ve toplumsal konularda da yararlanılabilmelidir.
“Democracy and Human Rights Education” is an obligation to ensure sensitivity about democracy and human rights in societies, to form awareness or protecting existing democratic applications.This education is especially important in primary school and secondary school because they’re the first phase of the personal evolution of individuals.
In this research, contribution of art/graphic activities on democracy and human rights education is examined. In this concept, in the art workshop, the works about democracy and human rights of the 62 artists from 10 different countries were exhibited in 9 cities Kütahya,Konya,Ankara,Samsun,Erzurum,Gaziantep,Mersin,Manisa and İstanbul) which are determined according to the demographic structures in 7 regions of Turkey. In this concept, in the 9 cities that exhibitions are opened, Democracy and Human Rights Course in 2013-2014 and 2014-2015 academic years selection ratios are compared; visibility (taking place in news) level of the workshop and exhibitions are examined. According to the data obtained, while Democracy and Human Rights Course selection ratio increased 11,5% in the lowest selected city, it increased in the highest selected city %191. Art/graphic design activities can form awareness in social subjects, attract people; provide sensitivity about democracy and human rights and increase attention about subjects or lessons about that, so it should be used in other course or social topics.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 57 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.