Bu
araştırmanın amacı, kamu ortaokullarında görevli
öğretmenlerin kendi okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışlarına
ilişkin algılarının
nasıl olduğunu saptamaktır. Araştırma, betimsel tarama modelinde yapılmıştır.
Araştırmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Mardin il merkezinden basit seçkisiz
örnekleme yöntemi ile seçilen 20 ortaokul ve bu okullarda görevli 261 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri,
Dağlı ve Ağalday (2017) tarafından geliştirilen “Okul Müdürlerinin Paternalist Liderlik Davranışları Ölçeği”
kullanılarak elde edilmiştir. Anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır.
Verilerin analizi sonucunda ulaşılan bazı önemli bulgular şunlardır:
Öğretmenlerin kendi okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışlarına
ilişkin algılarının genel ortalaması “çok
katılıyorum” düzeyinde olduğu saptanmıştır. Öğretmen algılarına göre okul
müdürlerinin en düşük düzeyde sergiledikleri patarnalist liderlik davranışı “otoritelerini kendilerine menfaat sağlamak
için kullanmaları” iken en yüksek
düzeyde sergiledikleri davranış ise
“okul dışından
gelen haksız eleştirilere karşı öğretmenlerini koruması” davranışıdır. Öğretmenlerin kendi okul müdürlerinin “yardımsever
liderlik” boyutuna ilişkin algıları arasında “sendika üyeliği” ve “cinsiyet”
değişkenlerine göre anlamlı bir fark saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda,
uygulayıcı ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 66 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.