Bu
araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerini belirlemek
ve bu bağlamda cinsiyet, yaş, okul türü, sınıf düzeyi, başarı düzeyi, anne
eğitim durumu, baba eğitim durumu ve gelir düzeyi gibi bağımsız değişkenlerinin
öğrencilerin dijital bağımlılıklarında anlamlı bir farklılığa neden olup
olmadığını incelemektir. Genel tarama modeline göre gerçekleştirilen bu
araştırmada, 828 lise öğrencisinden elde edilen veriler kullanılmıştır. Kişisel
Bilgi Formu ve Oyun Bağımlılığı, Sosyal Medya Bağımlılığı ve Günlük Hayata Etki
isimli boyutları olan Dijital Bağımlılık Ölçeği ile veriler toplanmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, Dijital Bağımlılık Ölçeği geneli ve alt boyutlarının hepsi
cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Dijital Bağımlılık
Ölçeği geneli için erkeklerin bağımlılık düzeyi ortalaması, kızların bağımlılık
düzeyinden yüksektir. Dijital Bağımlılık Ölçeği Oyun Boyutu ve Sosyal Hayata
Etki Boyutu için erkeklerin ortalaması kızlardan daha yüksek iken, Sosyal Medya
Boyutu için kızların bağımlılık düzeyi erkeklerin bağımlılık düzeyinden anlamlı
derecede daha yüksektir. Dijital Bağımlılık Ölçeği geneli ve alt boyutları yaş
gruplarına göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Dijital Bağımlılık
Ölçeği geneli ile Dijital Bağımlılık Ölçeği Sosyal Medya Boyutu okul türüne
göre anlamlı düzeyde farklılık gösterirken, Oyun Boyutu ve Sosyal Hayata Etki
Boyutu anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Dijital Bağımlılık Ölçeği
geneli ile alt boyutlardan hiçbiri sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık
göstermemektedir. Fakat Dijital Bağımlılık Ölçeği Oyun Boyutu için; 1 zayıf ve
belge almayan öğrencilerin oyun boyutu bağımlılık düzeyi Teşekkür Belgesi,
Takdir Belgesi ve Onur Belgesi alan öğrencilerin ortalamasından anlamlı
derecede yüksektir.
Dijital Bağımlılık Sosyal Medya Bağımlılığı Dijital Oyun Bağımlılığı İnternet Bağımlılığı Cep Telefonu Bağımlılığ
The purpose
of this research is to determine the level of digital dependence of high school
students and in this context whether cause a significant difference in the
students'digital dependence according to independent variables such as gender,
age, gender, age, school type, grade
level, achievement level, maternal education status, paternal education status
and income level. In this survey conducted according to the general screening
model, data from 828 high school students were used. Data were collected with
the Digital Dependency Scale with dimensions Personal Information Form and Game
Dependence, Social Media Addiction and Daily Life Impact. The results vary
significantly by gender. The average males are more dependant than the average
females. The game addiction levels and its effects on male students’ daily life
is significantly higher than the females while the social media addiction
levels of females are significantly higher than the males. Digital dependency
scale does not differ significantly according to age groups in general and
sub-dimensions. Type of school makes a significant difference when it comes to
social media dimension but game and effects on daily life dimensions do not
differ. None of the dimensions of the overall digital dependency scale differ
significantly according to the level of grade. But when it comes to game
dimension dependancy of students with lower marks are much higher than the
students with a certificate of appreciation.
Digital Addiction Social Media Addiction Digital Game Addiction Internet Addiction Cell Phone Addiction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 67 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.