Günümüzde önemi
artan konulardan biri de şüphesiz istismar vakalarıdır. Yazılı kaynak,
paneller, haber ve röportajlarda istismar yaşantısı olan bireylerin
yaşadıklarına tanıklık edilmektedir. İstismar konusundaki alanyazın
incelendiğinde, çocuklar, öğretmenler, aileler, sağlık görevlilerinin katıldığı
çalışmaların yürütüldüğü göze çarpmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmada çocukların
sağlıklı büyümesinde katkısı olacak olan öğretmen adayları ile çalışılmasına
ihtiyaç duyulmuştur. Çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının çocukluk
dönemindeki istismar yaşantılarını farklı değişkenler açısından incelemektir.
Araştırmada yöntem olarak, nicel araştırma desenlerinden tarama yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 628 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından
hazırlanan kişisel bilgi formu, Kaya (2014) tarafından uyarlanan Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formu
kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPPS programı yardımıyla analiz
edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız
örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır.
Elde edilen veriler için anlamlılık ,05 düzeyinde kabul edilmiştir. Çalışmanın ortaya
çıkardığı bulgulara göre, öğretmen adaylarının çocukluk dönemi istismar
yaşantıları ile cinsiyet, sınıf, aile geliri, kardeş sayısı, doğum
sırası, anne-baba eğitim düzeyi değişkenleri arasında anlamlı bir farklılığın
olduğu sonucuna varılmıştır. Öğretmen adaylarının çocukluk dönemi istismar
yaşantılarının bölüm, anne-baba yaşam durumu, anne-baba birlikteliği, anne-baba
öz-üvey olma değişkenlerine göre farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Gelecekte yapılacak çalışmalarda öğretmen ve öğretmen adaylarının katılımıyla
çocukluk dönemi istismar yaşantıları hakkındaki bilgi düzeylerini belirleyen
çalışmalar ele alınabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 67 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.