Bu
çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin problem çözme becerilerinin akılcı
olmayan inançlar ve karar verme becerilerine göre yordanmasıdır. Araştırmanın
örneklem grubunu İstanbul’da resmi liselerde öğrenimine devam eden seçkisiz
olarak belirlenen 223 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama
araçları olarak Problem Çözme Envanteri, Melbourne Karar Verme Ölçeği, Akılcı
Olmayan İnançlar Ölçeği Ergen Formu ve araştırmacı tarafından geliştirilen
Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Çalışmada çoklu doğrusal regresyon analizi
uygulanmıştır. Analiz bulgularına göre, problem çözme akılcı olmayan inançlar, panik
karar verme stili, erteleyici karar verme stili ve kaçıngan karar verme stili
ile negatif yönde; dikkatli karar verme stili ile pozitif yönde ilişkilidir. Akılcı
olmayan inançlar ve karar verme stilleri birlikte problem çözmenin %85’ini
açıklamaktadır. Fakat erteleyici karar verme stili ve kaçıngan karar verme
stili tek başına problem çözmenin anlamlı yordayıcıları değildir. Bulgular,
ilgili literatür ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Problem çözme Akılcı olmayan inançlar Karar verme stilleri Lise öğrencileri
The aim of this study is to predict the
problem-solving skills of high school students according to irrational beliefs
and decision making styles. The sample group of study consisted of 223 high
school students in Istanbul. Problem Solving Inventory, Melbourne Decision
Making Scale, Irrational Beliefs Scale-Adolescent Form and Personal Information
Form were used as data collection tools in the study. Multiple linear
regression analysis was applied in the study. According to the findings, the
problem-solving showed negative correlations with irrational beliefs, panic decision-making
style, delaying decision-making style, shy-away decision-making style; positive
correlations with careful decision-making style. Irrational beliefs and
decision-making styles accounted for the 85% of the
variance for the problem solving. But the deceptive decision-making
style and the shy-away decision-making style are not significant predictors of
problem solving alone. The findings were discussed in the light of relevant
literature and suggestions were presented.
The problem solving skills irrational beliefs decision making styles High school students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 67 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.