Okul
güvenliği, çalışanları tarafından, her türlü tehlikelerden uzak tutularak
güvenliğin sağlanmasını, pozitif insan ilişkileri ve güvenli iklim ortamı
oluşturarak öğretmen ve öğrencilerin güvenliğe ilişkin kaygılarının
azaltılmasını vurgulamaktadır. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı, okul güvenlik
düzeyini belirleme ölçeğini geliştirmektir. Ölçek, kapsamlı bir literatür
taramasına dayalı olarak ve uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilen taslak
formun Van ili ve ilçelerinde görevli önce 210, daha sonra 415 öğretmen
üzerinde uygulanmasıyla geliştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği için faktör
analizi tekniği olan temel bileşenler analizi uygulanmış, belirlenen yapı
ayrıca doğrulayıcı faktör analizi ile doğrulanmıştır. Güvenirlik çalışması için
Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmıştır. Ayrıca her bir maddenin ayırt
ediciliği için madde toplam korelasyonlarına bakılmıştır. ‘‘Okul Güvenlik
Ölçeği (OGÖ) olarak adlandırılan ölçeğin
eğitim örgütlerinde öğretmenlerin kurumlarına ilişkin güvelik düzeyini
ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
27 maddeden oluşan ölçek durumsal, eylemsel/olgusal, önlemsel ve içsel olmak
üzere dört faktörlü çıkmıştır. Ölçek beşli derecelendirmeli Likert tipinde bir
katılım ölçeğidir.
School safety
highlights ensuring safety through avoidance of any dangers by school staff,
and decreasing teacher-student anxiety about safety through positive
interpersonal relationship establishment and creating a safe climate. In this
context, the purpose of this study was to develop a scale to determine school
safety level. The scale was developed following the application of a draft form
which was based on a comprehensive literature review and expert views to
primarily 210 teachers and 415 later, employed in schools of Van province and
districts. Principal component analysis, a factor analysis technique, was
employed for the construction validity of the scale and the determined
construction was also confirmed by confirmatory factor analysis. Cronbach Alpha
coefficient was calculated for reliability study. Moreover, item total
correlations were examined for item discrimination of each one. It was
concluded that the scale, which was named as “the School Safety Scale” (SSS),
was a valid, reliable measurement tool to be employed to measure school safety by
teachers in educational institutions. The 27-item scale had the following four
factors: situational, actual/phenomenal, preventive and internal. The scale was
a five point Likert-type agreement scale.
School safety safe climate student achievement student safety violence validity reliability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 70 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.