Siyasal
reklamcılık, siyasal parti veya adayın seçmen tarafından bilinirliliğin
arttırılması, seçmenin oy verme davranışına yöneltilmesi, verilmek istenilen
mesajların kamuoyuna aktarılması, siyasi konularda bilgilendirilmesi için
oldukça önemli bir kavramdır. Siyasal reklamlarda adayın veya partinin
vaatlerine, politikalarına ve parti programlarına yer verilmekte, seçmen parti
lehine ikna edilmeye çalışmaktadır. Şüphe
ise; iknanın önündeki en büyük engellerden bir tanesidir. Seçmenlerin şüphe duyma sebepleri tespit
edilebilirse seçmeni ikna edecek alternatifler de ortaya çıkarılabilir.
Siyasal reklamlarda tanıtılan siyasal parti/adayın ne kadar gerçekçi olduğu
sorunu ve bunun sonucunda da bir güvensizliğin oluşup oluşmadığı durumu önemli
bir problemdir.
Bu çalışma, seçmenin siyasal reklamlara karşı şüpheci yaklaşımını
incelemek ve kuşaklar arası farklılıkları ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.
Çalışmanın evrenini Isparta il merkezinde yaşayan Baby Boomers, X ve Y
kuşaklarındaki seçmenler oluşturmaktadır. 481 seçmenle yüz yüze görüşülerek
nicel bir araştırma gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonucunda; eğitim
durumu bağlamında siyasal reklamlara karşı şüpheci yaklaşım ile inanç ve
güvensizlik faktörleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir.
Siyasal reklamlar ile parti tercihlerindeki değişkenlik durumu karşılaştırmalı
olarak analiz edildiğinde, Baby Boom’ların X ve
Y kuşağında yer alan seçmenlere göre daha kararlı oldukları ve seçimden uzun
bir süre önce parti tercihlerini belirledikleri, ayrıca Baby Boomers kuşağının
diğer kuşaklara göre siyasal reklamlardan daha az etkilendiği sonucuna
varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 70 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.