BACKGROUND: This study was conducted to determine assertive behaviors and computer games of secondary school students.
METHOD: This sectional descriptive study was conducted with 239 secondary school students. Consents of institute, parents and students were obtained, and data were collected with a questionnaire form with Assertiveness Scale by face- to face. For data analysis, descriptive statistics and chi-square test were used.
RESULTS: Of the students; 43.9% of the students stated that they exposed to violence at the last one year, 42.3% of them used violence. The students evaluated some behaviors as repression, kicking, slapping 79.5(%), aggressing with a tool (79.1%), to be threatened (75.7%) as violence mostly, and to be given a nickname (40.2%) less. It is determined that of the students; 88.7% had computer at their homes, 85.8% played computer game, 10.7% played more than two hours. While 39.8% of girl students played mind and logic games, 61.7% of boy students played war and strategy games. Total score mean for assertiveness scale of students was 80.1±2. Also, There is an increase in the grade level increases assertiveness levels (p<0.05). Again, students had high assertiveness level played war and strategy games mostly (73.3%) (p<0.05).
CONCLUSION: According to these results; it is suggested that parents should be given educations related to effects of violence, violence behaviors and computer games on children by multidisciplinary cooperation.
GİRİŞ: Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin şiddet davranışları ve
oynadıkları bilgisayar oyunlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
YÖNTEM: Kesitsel tanımlayıcı tipte olan çalışma
239 ortaokul öğrencisi ile yapılmıştır. Çalışma için kurum, ebeveyn ve öğrenci
onamı alınmış, veriler anket formu ve Saldırganlık Ölçeği (SÖ) ile yüz-yüze toplanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde tanımlayıcı
istatistikler ve ki-kare testi kullanılmıştır.
BULGULAR: Araştırmaya
katılan öğrencilerin Öğrencilerin % 43.9’u son bir yıl içinde şiddete maruz
kaldığını, %42.3’ü de şiddet uyguladığını ifade etmişlerdir. Öğrenciler en çok
itilme, tekmelenme, tokatlanma (%79.5), bir alet ile saldırma (%79.1), tehdit
edilmeyi (%75.7), en az ise lakap takılmasını (%40.2) şiddet olarak
değerlendirmişlerdir. Ayrıca öğrencilerin % 88.7’ sinin evinde bilgisayar
olduğu, %85.8’ inin bilgisayar oyunu oynadığı ve %10.7’ sinin 2 saatten daha
uzun süre bilgisayarda oyun oynadığı belirlenmiştir. Kız öğrencilerin %39.8’ i
bilgisayarda zeka ve mantık oyunları oynarken, erkek öğrencilerin %61.7’ sinin
savaş ve strateji oyunları oynadıkları bulunmuştur. Öğrencilerin saldırganlık
ölçeğinden aldıkları toplam puanların ortalamasının 80.1±2.53 olduğu bulunmuştur.
Sınıf düzeyi arttıkça saldırganlık düzeyinde artış görülmektedir (p<
0.05). Saldırganlık düzeyi yüksek olan
öğrencilerin daha çok (% 73.3) savaş ve strateji oyunları oynadıkları tespit
edilmiştir ( p<0.05).
SONUÇ: Bu sonuçlar
doğrultusunda; ailelere; şiddet, şiddet davranışları ve bilgisayar oyunlarının
çocuğa yönelik etkileriyle ilgili disiplinler arası işbirliği yapılarak
eğitimler verilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 72 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.