SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ADAYLARININ OYUN VE FİZİKSEL ETKİNLİKLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI İLE FİZİKSEL AKTİVİTEYE KATILIM MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ
Yıl 2019,
Cilt: 18 Sayı: 72, 1957 - 1968, 15.10.2019
Burcu Güvendi
,
Hüseyin Serin
Öz
Çalışmanın amacı sınıf öğretmenliği adaylarının
oyun ve fiziksel etkinlikler dersine yönelik tutumları ile fiziksel aktiviteye
katılım motivasyonlarının bazı bağımsız değişkenlere göre incelenmesi ve
aralarındaki ilişkinin ortaya koyulmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu
İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa sınıf öğretmenliği bölümünde okuyan yaş
ortalaması 20,73±2,07 olan 155 kadın 28 erkek olmak üzere toplamda 183
üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Oyun
ve Fiziksel Etkinlikler Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ve Fiziksel Aktiviteye
Katılım Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzdelik
gibi betimleyici istatistikler ile Mann Whitney U, Kruskall Wallis ve Spearman
Korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırman bulgularında ise oyun ve fiziksel
etkinlikler dersine yönelik tutum ölçeği toplam puanı ile fiziksel aktiviteye
katılım motivasyon ölçeğinin bireysel ve çevresel nedenler boyutları arasında
pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu görülürken tutum toplam puanı ile
motivasyon ölçeğinin nedensizlik alt boyutu arasında negatif yönde anlamlı
ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak; Araştırmaya katılan öğretmen
adaylarının oyun ve fiziki etkinlikler dersine yönelik olumlu tutum sergileme
konusunda kararsızlık yaşadıkları ancak öğretmen adaylarının egzersize katılımı
arttıkça derse karşı olan tutumlarının da arttığı görülmüştür. Egzersiz
yapmayan öğretmen adaylarının egzersizin faydaları ile ilgili bilgi sahibi
olmadıkları bu nedenle de oyun ve fiziki etkinlikler dersine yönelik olumlu
tutumlarının düşük olduğu söylenebilir.
Kaynakça
- Alemdağ, S., Öncü, E., & Sakallıoğlu, F. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik tutum ve öz-yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 45-60.
- Altun, M. (2016). İlkokul oyun ve fiziki etkinlikler dersi yeni öğretim programının sınıf öğretmenlerinin görüşleriyle değerlendirilmesi: Kırşehir İli örneği. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 327-347.
- Arslan, Y., & Altay, F. (2008). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ders programı ve ders uygulamalarına ilişkin görüşleri. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe,19(2), 63-79.
- Bozdemir, R., Çimen, Z., Kaya, M., & Demir, O. (2015). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve spor dersinde karşılaştıkları problemler (Tokat İli Örneği). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 221-234.
- Can Ceylan, G., & Dalaman, O. (2017). İlkokul II. sınıf oyun ve fiziki etkinlikler dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri.Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(10), 235-254.
- Çivril Kara, R., Küçük Kılıç, S., & Öncü, E. (2017). Sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersi hakkındaki görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimleri Dergisi Teori ve Uygulama, 8(15), 18-46.
- Dağdalen, O., & Kösterilioğlu, İ. (2015) İlkokullardaki oyun ve fiziki etkinlikler dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi.Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(19), 97-128.
- Dalaman, O. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının “Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi” dersine yönelik tutumlarının değişik faktörlerce incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 59-71.
- Darst, P.W., & Pangrazi, R. (2009). Dynaic physical education for secondary school students (6th Ed.), Pearson Education, London: San Francisco.
- Emir, S., & Kanlı, E. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin öğrencilerini motive etme biçimlerinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 12(2), 63-79.
- Gültekin, M., Atalay, N., & Ay, Y. (2014). İlköğretimde serbest etkinliklere yönelik sınıf öğretmeni ve öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 419-437.
- Güven, Ö., & Yıldız, Ö. (2014). Sınıf öğretmenlerinin oyun ve fizikî etkinlikler dersinden beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(2), 525-538.
- Hazar, Z., & Tekkurşun Demir, G. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının oyun ve fiziksel etkinlikler dersine yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(2), 1206-1215.
- Kazu, H., & Aslan, S. (2014). Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin birinci sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi (Elazığ İli örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 24(1), Sayfa: 49-63.
- MEB. (2018). Beden Eğitimi ve Oyun Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2, 3 ve 4. Sınıflar). Ankara
- Öncü, E., & Cihan, H. (2012). Sınıf öğretmeni adayları için beden eğitimi dersi tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 31-47.
- Petty, R.E., & Cacioppo, J.T. (1981). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Dubuque, IA: W.C. Brown Co. Publishers.
- Tekkurşun Demir, G., Cicioğlu, H.İ., İlhan, E.L., & Arslan, Ö. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik tutumları. Int J Sport, Exer & Train Sci, 3(4), 120-128.
- Tekkurşun Demir, G., & Cicioğlu, H. İ. (2018). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2479-2492.
- Tortop, Y., & Ocak, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitsel oyun uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-22.