Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin başa
çıkma stratejileri, zorbalık ve saldırganlık puanlarının cinsiyete göre
farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek, bu değişkenler arasındaki ilişkiyi
incelemek ayrıca başa çıkma stratejilerinin zorbalığı ve saldırganlık puanlarını
açıklamada anlamlı bir yeri olup olmadığını belirlemektir.
Bu
amaçla, 419 ortaokul öğrencisine Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği, Zorbalık Ölçeği
ve Saldırganlık Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde,
bağımsız t testi, pearson
momentler çarpım korelâsyonu ve regresyon analizi tekniği kullanılmıştır.
Çalışmanın sonuçlarına göre, erkek ve
kız öğrenciler arasında alt boyutların puan ortalamalarında anlamlı farklılığın
olmadığı, Başa Çıkma
Envanterinin aktif başa çıkma boyutu ile saldırganlık arasında orta düzeyde
negatif, olumsuz başa çıkma boyutu ile zorba, kurban ve saldırganlık puanları
arasında orta düzeyde pozitif ilişkinin olduğu görülmüştür. Ayrıca, zorba,
kurban ve saldırganlık puanlarının en güçlü yordayıcısının olumsuz başa çıkma
stratejisi olduğu görülmüştür. Bu bilgiler ışığında, öğrencilerin yapıcı ve
işlevsel başa çıkma stratejilerini arttırmaya yönelik yapılması planlanan
rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bireysel ve grup rehberliği
etkinliklerine yer verilmesinin önemine vurgu yapılarak tartışılmış ve bu
konuda yapılacak sonraki araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Ortaokul öğrencileri zorbalık saldırganlık başa çıkma stratejileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 73 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.