Su,
kullanım miktarına dayalı olarak miktarı ve kalitesi gün geçtikçe azalan,
stratejik öneme sahip bir kaynaktır. Türkiye’de ve dünyada su en çok tarımsal
sulamalarda kullanılmaktadır. Gelecekte su kaynaklarının kullanımı ve
kalitesini etkileyecek en önemli faktörlerden biri suyun tarımda etkin bir
şekilde işletilmesi ve yönetilmesi olacaktır. Burada belirleyici olan en önemli
unsurlardan biri de, bireylerin su kullanım davranışları ve sulama sistemleri
olacaktır. Bu araştırmanın ana materyalini, GAP-Şanlıurfa’da sulama alanlarında
mısır tarımı yapan çiftçilerden elde edilen veriler oluşturmaktadır. Örneklem hacmi %95 güven
seviyesi ve %5 hata payı ile belirlenmiştir. Çiftçiler, basit tesadüfi
örnekleme yöntemiyle seçilmiş olup yüz yüze görüşmeler yoluyla anketler 2017
yılında yapılmıştır. Analizler, 294 anket ile SPSS’de Ki-Kare testleriyle
yapılmıştır. Katılımcıların %78’den fazlası kamunun uygulamakta olduğu sulama
politikalarından memnun değildir. Elde edilen sonuçlara göre, farklı sulama sistemlerinin
verim üzerindeki etkisi %81, sulama sistemini mecburiyetten seçme oranı %36,
sulamanın yeterliliğine %34 oranında tahmini olarak karar vermek ve
katılımcıların %24’ü ne kadar fazla sulama yapılırsa, o kadar fazla ürün alınır
görüşünün istatistiki olarak anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Sulama, suyun
önemi, sulama sistemleri konularında sahada bilgi eksikliği ve yetersizlikleri
vardır. Bu konularda etkin, çiftçilerin anlayabileceği ve katılım göstereceği
zamanlarda daha fazla yayım ve bilgilendirme yapılması gerekmektedir.
Tarımsal sulamalar çiftçilerin tutum ve algıları sulama sistemleri GAP-Şanlıurfa
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 74 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.