Bu araştırma;
ortaöğretimde okuyan öğrencilerin demokrasi bilincini değişik faktörlere göre
incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini rastgele yöntemiyle
seçilen 5 devlet lisesinin 249 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma
kapsamına alınan bu öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek formu
uygulanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış ve şu
sonuçlara ulaşılmıştır: Madde test korelasyon katsayısı 0,32-0,64 arasında
değişmektedir. İç tutarlık güvenirlik katsayısı 0,90 bulunmuştur. Ölçeğin
faktör yükleri 0,37 ile 0,69 arasında değişmektedir. Araştırma verileri
tamamlandıktan sonra verilerin analizi yapılmıştır. Analiz için tek yönlü
varyans analizi, tukey çoklu test ve anova yöntemleri kullanılmıştır.
İstatistiksel analizler sonucunda genel olarak cinsiyete, ailenin yaşadığı
yere, ekonomik seviyesine, öğrenim durumuna ve ebeveyn tutumlarına göre
demokrasi bilinci arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin başarı
durumuna ve öğrencilerin okudukları okul türüne göre demokrasi bilinci
açısından anlamlı bir fark bulunmuştur. Demokrasi kavramının ayrılmaz bir
parçası olan insan hakları, vatandaşlık hak ve ödevleri konusunda okullarda öğrencilerin
daha fazla bilinçlendirilmesi gibi çeşitli önerilerde bulunmuştur.
Demokrasi Demokrasi Eğitimi Demokratik Bilinç Değerler Eğitimi Öğrenciler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 74 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.