Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 75, 1185 - 1197, 01.07.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.526620

Öz

Bu çalışmanın amacı,
İnstagram Kullanım Nedenleri Ölçeğini geliştirmektir. Çalışma İstanbul ilinde
iki ortaokul ve iki lisede okuyan 878 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.  Katılımcıların 336’sı (38.3%) erkek, 542’si
(61.7%) kadındır. Açımlayıcı faktör analizi 442, doğrulayıcı faktör analizi ise
436 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada, İnstagram Kullanım Nedenleri Ölçeği
ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Kapsam geçerliği için uzman
görüşüne başvurulmuştur. Faktör analizi sonucunda 15 maddenin öz değeri 1’den
büyük olan dört faktör altında toplandığı görülmüştür. Ölçek maddelerinin
faktör yük değerlerinin .65 ile .85 arasında değiştiği, madde toplam
korelasyonlarının .28 ile .51 arasında değiştiği görülmektedir. Ölçek madde
toplam korelasyon değerlerinin ayırt edicilik düzeylerinin iyi olduğu
görülmektedir. Doğrulayıcı analiz sonucunda elde edilen uyum indekslerinin iyi
uyum verdiği tespit edilmiştir (X2/sd = 3.40, RMSEA = 0.07,  SRMR = 0.05, IFI = 0.90, CFI = 0.90, GFI =
0.92, AGFI = 0.89). Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .82 olarak tespit
edilmiştir. Sonuç olarak bu ölçeğin ergenlerde instagram kullanım nedenlerini
ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu tespit edilmiştir.   

Kaynakça

  • Al-Kandari, A.,Melkote, S. R., & Sharif, A. (2016). Needs and Motives Of Instagram Users that Predict Self-Disclosure Use: A Case Study of YoungAdults in Kuwait. Journal of Creative Communications, 11(2), 85-101.
  • Alanka, Ö., ve Cezik, A. (2016). Dijital Kibir: Sosyal Medyadaki Narsistik Ritüellere İlişkin Bir İnceleme. Dijital Medya; 1( 2), 548-569
  • Bryman, A. (2004). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.
  • BTK ve MEB (2018).İnternet'in Bilinçli ve Güvenli Kullanımı Saha Çalışması Raporu. http://www.guvenliweb.org.tr/dosya/oZPyg.pdf adresinden 02.02.2019 tarihinde erişildi
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, andprogramming (2nd ed.). New York: Taylor and Francis.
  • Cha, J. (2010). Factors affecting the frequency and amount of social networking site use: Motivations, perceptions, and privacy concerns. First Monday, 15(12).
  • Çakmak, V. ve Baş, Ü. (2017). Benlik sunum aracı olarak instagram kullanımı: Öğrenciler üzerine nitel bir araştırma. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 96-118.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Girgin, Ü. H. (2018). Gelenekten postmoderne kimlik inşa süreci ve yeni medya: Facebook örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 202-230.
  • Hu, L. T. ve Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covarian cestructure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Kalaycı, Ş. (2014). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (6. Baskı). Ankara: Asil.
  • Kline, R. B. (2011), Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Olcay, S. (2018). Sosyalleşmenin dijitalleşmesi olarak sosyal medya ve resimler arasında kaybolma bozukluğu: photolurkıng. Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(2), 90–104.
  • Parlak Yorğancı, D.(2018) Çocukların sosyal medya kullanımlarına yönelik yetişkin tutumları üzerine nitel bir inceleme. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 182-202.
  • Ruggiero, T. E. (2000). Uses and gratifications theory in the 21st century. Mass communication & society, 3(1), 3-37.
  • Sheldon,P., & Bryant,K.(2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age. Computers in Human Behavior, 58, 89-97.
  • Taş, İ . (2017). The Social Media Addiction Scale (SF) for Adolescents: A Study of Validity and Reliability. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4 (1), 27-40. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ojtac/issue/30133/300029
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile sanat ilişkisi ve bir dijital sanat örneği olarak instagram. Ulakbilge, 2(4), 87–100. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-02-04-07
  • Van den Eijnden, R. J. J. M.,Lemmens, J. S. & Valkenburg, P. M. (2016). The social media disorder scale. Computer in Human Behavior, 61, 478-487. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.038.
  • https://www.instagram.com/about/us/ 16.07.2018 tarihinde ulaşıldı.

DEVELOPMENT OF INSTAGRAM MOTIVES SCALE

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 75, 1185 - 1197, 01.07.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.526620

Öz

      The purpose of this study is to develop
the Instagram Motives Scale. The study was carried out with 878 students in
İstanbul province, representing 336 males (38.3%) and 542 females (61.7%) who
were in a secondary school and a high school. The exploratory factor analysis
was conducted with 442 students and the confirmatory factor analysis was
conducted with 436 students. Instagram Motives Scale and Social Media Addiction Scale
were used in the study. As a result of the factor analysis, 19 items were found
to be collected under four factors. The factor loadings of the scale items
changed between .58 and .85, and item total correlations changed between .47
and .73. Item total correlation values ​​ show good discrimination levels. The
fit indices obtained from the confirmatory analysis show good agreement (X2
(27) = 2.514, SRMR = .05; GFI = .92; AGFI = .89; CFI = .90; IFI = .90; RMSEA =
.07). Alpha internal consistency coefficient was .82. As a result, it was
determined that this scale is a valid and reliable scale to measure the motives
of Instagram use in adolescents.

Kaynakça

  • Al-Kandari, A.,Melkote, S. R., & Sharif, A. (2016). Needs and Motives Of Instagram Users that Predict Self-Disclosure Use: A Case Study of YoungAdults in Kuwait. Journal of Creative Communications, 11(2), 85-101.
  • Alanka, Ö., ve Cezik, A. (2016). Dijital Kibir: Sosyal Medyadaki Narsistik Ritüellere İlişkin Bir İnceleme. Dijital Medya; 1( 2), 548-569
  • Bryman, A. (2004). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.
  • BTK ve MEB (2018).İnternet'in Bilinçli ve Güvenli Kullanımı Saha Çalışması Raporu. http://www.guvenliweb.org.tr/dosya/oZPyg.pdf adresinden 02.02.2019 tarihinde erişildi
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, andprogramming (2nd ed.). New York: Taylor and Francis.
  • Cha, J. (2010). Factors affecting the frequency and amount of social networking site use: Motivations, perceptions, and privacy concerns. First Monday, 15(12).
  • Çakmak, V. ve Baş, Ü. (2017). Benlik sunum aracı olarak instagram kullanımı: Öğrenciler üzerine nitel bir araştırma. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 96-118.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Girgin, Ü. H. (2018). Gelenekten postmoderne kimlik inşa süreci ve yeni medya: Facebook örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 202-230.
  • Hu, L. T. ve Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covarian cestructure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Kalaycı, Ş. (2014). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (6. Baskı). Ankara: Asil.
  • Kline, R. B. (2011), Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Olcay, S. (2018). Sosyalleşmenin dijitalleşmesi olarak sosyal medya ve resimler arasında kaybolma bozukluğu: photolurkıng. Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(2), 90–104.
  • Parlak Yorğancı, D.(2018) Çocukların sosyal medya kullanımlarına yönelik yetişkin tutumları üzerine nitel bir inceleme. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 182-202.
  • Ruggiero, T. E. (2000). Uses and gratifications theory in the 21st century. Mass communication & society, 3(1), 3-37.
  • Sheldon,P., & Bryant,K.(2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age. Computers in Human Behavior, 58, 89-97.
  • Taş, İ . (2017). The Social Media Addiction Scale (SF) for Adolescents: A Study of Validity and Reliability. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4 (1), 27-40. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ojtac/issue/30133/300029
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile sanat ilişkisi ve bir dijital sanat örneği olarak instagram. Ulakbilge, 2(4), 87–100. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-02-04-07
  • Van den Eijnden, R. J. J. M.,Lemmens, J. S. & Valkenburg, P. M. (2016). The social media disorder scale. Computer in Human Behavior, 61, 478-487. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.038.
  • https://www.instagram.com/about/us/ 16.07.2018 tarihinde ulaşıldı.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gazanfer Anlı 0000-0002-6141-7964

Hümeyra Sevinç 0000-0001-8754-1464

Zehra Güneş Bu kişi benim 0000-0002-7144-2899

Zeynep Yazgı 0000-0002-8459-7873

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 75

Kaynak Göster

APA Anlı, G., Sevinç, H., Güneş, Z., Yazgı, Z. (2020). İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(75), 1185-1197. https://doi.org/10.17755/esosder.526620

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.