Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ISTANBUL PORTS IN TERMS OF TRANSPORTATION AND TRADE GEOGRAPHY

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 76, 1931 - 1949, 15.10.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.645740

Öz

Kaynakça

  • Akova, S.B. (1996). Mersin Limanı. Türk Coğrafya Dergisi, S:31, s. 219-257.
  • Ece, J. N. (2006). Dünya Deniz Ticareti ve Konteyner Taşımacılığı. http:// www. kaptanhaber. com/ yazar/11/100107/dr-jale-nur-ece.html. Erişim Tarihi: 05.06.2019.
  • Erkmen, T., Özkaynak, S. (2015). Liman İşletmeciliğinde Sürdürülebilir Liman Ekonomisi Stratejisi. II. Ulusal Liman Kongresi, İzmir, s.1-18.
  • Eyice, S. (1997). Haliç. Türkiye Diyanet Yayınları, İslam Ansiklopedisi, C.15. s.264-280.
  • Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. (2017). http://istanbulbolge.ticaret.gov.tr/istatistikler/dis-ticaret- istatistikleri/2017-yili-itibariyle-istanbul-gumruk-ve-ticaret-bolge-mudurlugu-dis- ticaret-verileri. Erişim Tarihi: 03.09.2019.
  • Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. (2017). Temel ve Ekonomik Göstergeler, Ankara, 2017.
  • İzgi,B., Yılmaz, H. (2018). Türkiye’de Ekonomik Büyüme, İhracat ve İthalat: Nedensellik İlişkisi (1992-2016). İktisadi Yenilik Dergisi, C.5, S.2, s.54-74.
  • Kahraman, C. (2018). Kuşadası Körfezi Kıyı Alanları Kullanımı ve Sorunları. İstanbul: Artikel Yayınevi.
  • Kahraman, K. (2016). Ekonomik Coğrafya, Turizm, Sağlıkkent ve Medikalpark Önerisi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C:6, S:10, s:101-124.
  • Koca, Y. (2017). Türkiye’de Liman Şehirlerinin Gelişimi: Ard Bölge ve Ticari Ağlar. Journal of Current Researches N Ocial Sciences. Year:2, Issue 2. S.159-180.
  • Koldemir, B. (2008). Marmara Bölgesi Liman Yeri Seçiminde Bölge Ekonomisi, Kıyı Jeolojisi ve Morfolojisinin Önemi: Silivri Limanı. Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi, C:7, S:1, s: 32-45.
  • Mardaş Time. (2015). Bizans’tan Osmanlı Dönemine Liman Şehri: İstanbul. S:5.
  • Metin Özdemir, M., Başkol, M. (2010). Thünen’den Krugman’a: Yeni Ekonomik Coğrafya (Gerçekten) Yeni mi? VI. Ulusal Coğrafya Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara Üniversitesi D.T.C.F. Ankara, s. 129-137.
  • Pektaş, G.Ö., Mersin K., Ormanlı F. (2018). Limanların Bölgesel ve Ekonomik Etkileri: Tekirdağ-Ren Nehri Karşılaştırması. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 19, S. 35, .757-775.
  • Şişmanyazıcı, H. (2019). Singapur Ekonomi Politikası ve Singapur Liman İşletmesi. http://www. deniz haber.com/ singapur-ekonomi-politikasi-ve-singapur-liman- isletmesi-makale, 101112.html. Erişim 16.02.2019.
  • Türkiye Limancılık Sektörü Raporu. (2017). Türkiye Liman İşletmecileri Derneği.
  • Türkiye Limancılık Sektörü Raporu. (2018). Türkiye Liman İşletmecileri Derneği.
  • Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. (2019). https://atlantis.udhb.gov.tr/ istatistik /istatistik_gemi.aspx, Erişim Tarihi: 24.08.2019.
  • Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. (2019). https://atlantis.udhb.gov.tr/ istatistik / istatistik_konteyner.aspx, Erişim Tarihi: 25.08.2019.
  • Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. (2019). https://atlantis.udhb.gov.tr/ istatistik /istatistik_yuk.aspx, Erişim Tarihi: 25.08.2019.
  • Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. (2019). https://atlantis.udhb.gov.tr/ istatistik /istatistik_kruvaziyer.aspx, Erişim Tarihi: 25.08.2019.
  • Topcuoğlu, A., Çalışkan, M. (2016) Bölgesel İktisatta Mekânın Önemi Üzerine Bir Değerlendirme: Yeni Ekonomik Coğrafya Yaklaşımı. Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S:4, s. 101-112.
  • www.altasliman.com/sirket_profili_tarihce.php Erişim Tarihi: 05.06.2019
  • www.dfds.com.tr/sirket-profili/tr/665/tarihce/13 Erişim Tarihi: 05.06.2019
  • www.gisasgemi.com/hakkimizda/ Erişim Tarihi: 05.06.2019
  • www.tdi.gov.tr/salipazari-liman- ErişimTarihi: 05.10.2019
  • www.tuik.gov.tr/start.do Erişim Tarihi: 05.06.2019
  • www.virahaber.com Erişim Tarihi: 05.06.2019

ULAŞIM VE TİCARET COĞRAFYASI AÇISINDAN İSTANBUL LİMANLARI

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 76, 1931 - 1949, 15.10.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.645740

Öz

Limanlar, geçmiş çağlardan bu yana bulunduğu şehirlerin
ekonomik gelişiminde çok önemli işlevler üstlenmiş ticari ve sosyal
ünitelerdir. Bir liman şehri olan İstanbul’un ticari ve beşeri hayatında
denizyolu ulaştırmasının dolayısıyla limancılığın ayrı bir yeri vardır. Tarihsel
süreçte, -sırasıyla- Roma, Bizans ve Osmanlı İmparatorluğu gibi büyük
medeniyetlere başkentlik yapan İstanbul, coğrafi ve stratejik konumu nedeniyle
dünya ticaretinde her zaman önemli merkezlerden biri olmuştur. Asya ile
Avrupa’yı birbirine bağlayan, Akdeniz-Ege-Karadeniz aksında kritik ve
alternatifsiz bir geçiş olan doğal bir boğaza sahip olan İstanbul; tarih
boyunca doğal bir liman olma işlevini sürdürmüştür. İstanbul’un çok yönlü
hinterlandı ve dağıtım özelliği, hem Karadeniz Havzası hem de Ege/Akdeniz
Havzası’na açılan bir liman şehri olmasını sağlamıştır. Bu çalışmada İstanbul
il sınırları içerisinde günümüzde faaliyet gösteren ticaret ve yolcu limanları fonksiyonlarına
göre sınıflandırılmış, İstanbul ve Marmara alt bölge limanları, ulaşım ve
ticaret coğrafyası açısından değerlendirilerek, İstanbul bölgesi kaynaklı
ithalat ve ihracat verileri incelenmiştir. Diğer taraftan, bölgenin ticaret
yolları perspektifinde limanların sektörel gelişimleri için önerilerde
bulunulmuştur

Kaynakça

  • Akova, S.B. (1996). Mersin Limanı. Türk Coğrafya Dergisi, S:31, s. 219-257.
  • Ece, J. N. (2006). Dünya Deniz Ticareti ve Konteyner Taşımacılığı. http:// www. kaptanhaber. com/ yazar/11/100107/dr-jale-nur-ece.html. Erişim Tarihi: 05.06.2019.
  • Erkmen, T., Özkaynak, S. (2015). Liman İşletmeciliğinde Sürdürülebilir Liman Ekonomisi Stratejisi. II. Ulusal Liman Kongresi, İzmir, s.1-18.
  • Eyice, S. (1997). Haliç. Türkiye Diyanet Yayınları, İslam Ansiklopedisi, C.15. s.264-280.
  • Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. (2017). http://istanbulbolge.ticaret.gov.tr/istatistikler/dis-ticaret- istatistikleri/2017-yili-itibariyle-istanbul-gumruk-ve-ticaret-bolge-mudurlugu-dis- ticaret-verileri. Erişim Tarihi: 03.09.2019.
  • Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. (2017). Temel ve Ekonomik Göstergeler, Ankara, 2017.
  • İzgi,B., Yılmaz, H. (2018). Türkiye’de Ekonomik Büyüme, İhracat ve İthalat: Nedensellik İlişkisi (1992-2016). İktisadi Yenilik Dergisi, C.5, S.2, s.54-74.
  • Kahraman, C. (2018). Kuşadası Körfezi Kıyı Alanları Kullanımı ve Sorunları. İstanbul: Artikel Yayınevi.
  • Kahraman, K. (2016). Ekonomik Coğrafya, Turizm, Sağlıkkent ve Medikalpark Önerisi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C:6, S:10, s:101-124.
  • Koca, Y. (2017). Türkiye’de Liman Şehirlerinin Gelişimi: Ard Bölge ve Ticari Ağlar. Journal of Current Researches N Ocial Sciences. Year:2, Issue 2. S.159-180.
  • Koldemir, B. (2008). Marmara Bölgesi Liman Yeri Seçiminde Bölge Ekonomisi, Kıyı Jeolojisi ve Morfolojisinin Önemi: Silivri Limanı. Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi, C:7, S:1, s: 32-45.
  • Mardaş Time. (2015). Bizans’tan Osmanlı Dönemine Liman Şehri: İstanbul. S:5.
  • Metin Özdemir, M., Başkol, M. (2010). Thünen’den Krugman’a: Yeni Ekonomik Coğrafya (Gerçekten) Yeni mi? VI. Ulusal Coğrafya Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara Üniversitesi D.T.C.F. Ankara, s. 129-137.
  • Pektaş, G.Ö., Mersin K., Ormanlı F. (2018). Limanların Bölgesel ve Ekonomik Etkileri: Tekirdağ-Ren Nehri Karşılaştırması. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 19, S. 35, .757-775.
  • Şişmanyazıcı, H. (2019). Singapur Ekonomi Politikası ve Singapur Liman İşletmesi. http://www. deniz haber.com/ singapur-ekonomi-politikasi-ve-singapur-liman- isletmesi-makale, 101112.html. Erişim 16.02.2019.
  • Türkiye Limancılık Sektörü Raporu. (2017). Türkiye Liman İşletmecileri Derneği.
  • Türkiye Limancılık Sektörü Raporu. (2018). Türkiye Liman İşletmecileri Derneği.
  • Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. (2019). https://atlantis.udhb.gov.tr/ istatistik /istatistik_gemi.aspx, Erişim Tarihi: 24.08.2019.
  • Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. (2019). https://atlantis.udhb.gov.tr/ istatistik / istatistik_konteyner.aspx, Erişim Tarihi: 25.08.2019.
  • Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. (2019). https://atlantis.udhb.gov.tr/ istatistik /istatistik_yuk.aspx, Erişim Tarihi: 25.08.2019.
  • Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. (2019). https://atlantis.udhb.gov.tr/ istatistik /istatistik_kruvaziyer.aspx, Erişim Tarihi: 25.08.2019.
  • Topcuoğlu, A., Çalışkan, M. (2016) Bölgesel İktisatta Mekânın Önemi Üzerine Bir Değerlendirme: Yeni Ekonomik Coğrafya Yaklaşımı. Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S:4, s. 101-112.
  • www.altasliman.com/sirket_profili_tarihce.php Erişim Tarihi: 05.06.2019
  • www.dfds.com.tr/sirket-profili/tr/665/tarihce/13 Erişim Tarihi: 05.06.2019
  • www.gisasgemi.com/hakkimizda/ Erişim Tarihi: 05.06.2019
  • www.tdi.gov.tr/salipazari-liman- ErişimTarihi: 05.10.2019
  • www.tuik.gov.tr/start.do Erişim Tarihi: 05.06.2019
  • www.virahaber.com Erişim Tarihi: 05.06.2019
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Birsen Koldemir 0000-0002-1614-6624

Cengiz Kahraman 0000-0003-0272-649X

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 76

Kaynak Göster

APA Koldemir, B., & Kahraman, C. (2020). ULAŞIM VE TİCARET COĞRAFYASI AÇISINDAN İSTANBUL LİMANLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1931-1949. https://doi.org/10.17755/esosder.645740

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.