Araştırmada, ilkokul Türkçe ders kitaplarının söz varlığını zenginleştirme açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, söz varlığını zenginleştirme etkinlikleri kazanım ve kullanılan sözcük öğretimi yöntemleri açısından incelenmiştir. Araştırma, nitel yaklaşımına uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın veri kaynağını, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında uygulamaya konulmuş olan ilkokul 1, 2, 3, 4. sınıf Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Araştırmada ders kitaplarına ilişkin verilerin toplanması ve analizi için doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Söz varlığı etkinliklerine ilişkin elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda, ilkokul Türkçe ders kitaplarında 1.sınıfta 3 farklı kazanım için 35, 2.sınıfta 10 farklı kazanım için 67, 3.sınıfta 11 farklı kazanım için 76 ve 4. sınıfta 16 farklı kazanım için 74 etkinlik şeklinde bir dağılımın olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ilkokul Türkçe ders kitaplarında görsellerden yararlanma, cümlede kullanma, kelime defteri, tahmin etme, sözlük kullanma, anlam özelliklerinden yararlanma başta olmak üzere 23 farklı sözcük öğretimi yöntemi kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlardan hareketle, Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığı etkinliklerinin kazanımlar açısından dengeli dağılması ve sürekli tekrar eden etkinlikler yerine farklı yöntemleri içeren etkinliklere yer verilmesi gibi öneriler sunulmuştur.
Söz varlığı sözcük öğretimi yöntem Türkçe ders kitabı ilkokul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 76 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.