20. yüzyılın kırılma noktalarından biri olan 1980’li yıllar, dünya konjonktürüyle birlikte Türkiye’nin de paradigma değişimi yaşadığı bir dönemdir. 12 Eylül 1980 askeri müdahalesinin yarattığı kırılma Türkiye’de sadece ekonomik ve politik alanda olmamış kültür ve sanat yaşamına da doğrudan etkilemiştir. Fakat aynı zamanda kültür/sanat ürünleri de bir toplumun sosyal, siyasal ve ekonomik unsurlarını dinamik bir şekilde etkilemektedir. 1980 asker müdahalesi Türkiye'de her açıdan bir milat olmuş ve ekonomiden siyasete, sokaktan kültür/sanat ürünlerine kadar her şey 80 öncesi ve sonrası şeklinde anılır hale gelmiştir. Sanat ve sosyal bilimler alanında yeni arayışları tetikleyen bu gelişmeler, sanat/kültür ürünlerine bakış açısında, sanatın üretilmesinde ve sergilenmesinde önemli değişimlere kaynak olmaktadır. Bu bağlamda kültür/sanat alanı toplumsal değişim sürecinin açıkça izlenebileceği gözlem alanlarından birisi olarak görülebilmektedir. Bu dönemde kültür/sanat ürünlerinde öne çıkan yapısal görünümler; apolitikleşme, bireyselleşme ve kadının özneleşme sürecinin ön plana çıkmasıdır. Bu yıllarla birlikte kültür/sanat ürünlerinin liberalleşme sürecinin ekonomik, siyasal, toplumsal ve ideolojik yapılanmasının bir taşıyıcısı durumuna gelmiştir. Bu dönemde sanatçılar/kültür üreticileri yapıtlarını olabildiğince bireysel konulara odaklı üretme çabasına girerken bir kısmı da arabesk kültürün de etkisiyle 1980 sonrasında çok renkli, çok sesli ve çeşitli biçimlerde ürünlerle kendilerini ifade etmeye çalışmışlardır.
There is a dynamic relationship between the culture/art products of societies and their social, political and economic elements. However, certain periods might come to the forefront in the structural change of the abovementioned relationship. As one of the breaking points of the 20th century, the 1980s was a period in which Turkey experienced a paradigm shift along with the world conjuncture. The rupture that was caused by the military intervention of 12 September 1980 not only have impacts in the economic and political field, but also directly affected the cultural and artistic life in Turkey. The military intervention of 1980 became a milestone in Turkey in every respect and everything, from economy to politics, from the street to culture/art products, became known as before and after the 80’s. These developments, which triggered new searches in the field of art and social sciences, were also the source of important changes in art/cultural products and in the production and exhibition of art. In this context, the field of culture/art can be considered among the observation areas where the process of social change can be observed clearly. Structural aspects that came to the fore in culture/art products in this period were depoliticization, individualization and the process of women’s subjectivation. It became a carrier of the economic, political, social and ideological structuring of the liberalization process of cultural/art products ın these years. Although artists/culture producers tried to produce their works focused on individual subjects as much as possible in this period, some of them tried to express themselves with polychrome, polyphonic and various forms after 1980 under the influence of arabesque culture.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ocak 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 85 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.