Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Barok Dönem ve Rembrandt’ın Eserlerinin Biçim ve İfade Açısından İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 92, 1445 - 1459, 08.10.2024
https://doi.org/10.17755/esosder.1489111

Öz

Sanat yüzyıllar içinde, bir ifade şekli olarak doğa, yaşam ve insanlar hakkında soyut ya da somut birçok şeyin görsel olarak anlatıldığı bir biçim dili olmuştur. Birçok disiplini içinde barındıran sanat, dönem ve akımları ile dinamik bir gösterge olarak insanlık ile birlikte doğmuş ve gelişmiştir. Sanatın dallarından biri olan resim sanatı da ilkel toplumlar ile ortaya çıkmış ve günümüze kadar devam etmiştir. İlkel toplumlarda belge niteliği taşıyan, yaşamdan ve yaşam biçimlerinden örnekler sunan resim sanatı tarihsel süreç içerisinde evrilmiştir. Yeni Çağ ile yeni bir anlayışa sahip olan resim sanatı, saray ve kilise baskısından arınmış, bilimsel pozitif düşünceye sahip bir dünya bakışıyla yenilikleri de beraberinde getirmiştir. Barok Dönem, insanların yeni bir bakış açısına sahip olduğu Rönesans sonrası dönemlerden biri olarak sanatçılar tarafından çok sayıda eserin üretildiği bir dönemi kapsamıştır. Sanatçılar resimlerinde ışık-gölge, kompozisyon, denge gibi temel unsurların yanı sıra kullanılan imgelerde detaya, süslemeye ve abartıya önem vermiştir. Barok Dönem sanatçılarından biri olan Rembrandt, Hollandalı bir portre ressamı olarak eserlerinde kendine özgü Barok tarzını oluşturarak sanat tarihinde önemli sanatçılar arasında gösterilmiştir. Portre, grup portre ve bunların yanı sıra gravür sanatçısı olarak birçok ressama öncü ve ilham kaynağı olmuştur. Araştırmanın amacı Barok Dönem’i ve Rembrandt’ı tanımak, sanatçının eserlerinde Barok Dönem’in karakteristik özelliklerini analiz ederek, eserleri biçim ve ifadesel olarak incelemektir.

Kaynakça

  • Akpınar, E. N. (2017). Max Weber’in “Protestan Meslek Ahlakı” argümanı izleğinde Rembrandt’ın “Üç Ağaç”ı. Sanat Tarihi Yıllığı, 26, 1-22.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Cömert, B. (2019). Mitoloji ve ikonografi. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Dickerson, M. (2021). A'dan z'ye sanat tarihi. (Çev. Orhan Düz) İstanbul: Say Yayınları.
  • Hasanoğlu, T. A. (1996). Barok çağ ve içindeki ışık Rembrandt. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim-İş Eğitimi Ana Sanat Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • İncirkuş, B. (2020). Portre resimlerinin yapılma amaçları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 65, 34-49.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın öyküsü. (Çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Krausse, A. C. (2005). Rönesanstan günümüze resim sanatının öyküsü. (Çev. Dilek Zaptcıoğlu) İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Ormiston, R. (2020). Rembrandt, 500 görsel eşliğinde yaşamı ve eserleri. (Çev. Mehmet Barış Albayrak) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İpşiroğlu, N. ve İpşiroğlu, M. (2017). Oluşum süreci içinde sanatın tarihi. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Öndin, N. (2020). Barok resim ve heykel sanatı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Rembrandt, “Self Portrait at the Age of 34”, (https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/rembrandt-self-portrait-at-the-age-of-34# Erişim tarihi: 07.05.2024)
  • Rembrandt, “Herman Doomer (ca. 1595–1650)”, 1640, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/437392 Erişim tarihi: 07.05.2024)
  • Rembrandt, “Aristotle with a Bust of Homer”, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/437394 Erişim tarihi: 07.05.2024)
  • Rembrandt, “Portrait of a Woman”, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/437390 Erişim tarihi: 07.05.2024)
  • Rembrandt, “The Night Watch”, (https://smarthistory.org/rembrandt-the-night-watch/ Erişim tarihi: 08.05.2024)
  • Rembrandt, “The Anatomy Lesson of Dr. Tulp”, (https://www.mauritshuis.nl/en/explore/the-collection/artworks/the-anatomy-lesson-of-dr-nicolaes-tulp-146/ Erişim tarihi: 09.05.2024)
  • Rembrandt, “The Three Trees”, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/354633 Erişim tarihi: 06.05.2024)
  • Rembrandt, “The raising of the cross” (https://www.boijmans.nl/en/collection/artworks/99446/The-Raising-of-the-Cross/Rembrandt-van-Rijn Erişim tarihi: 12.05.2024)
  • Rembrandt, “The Small Lion Hunt (with One Lion)”, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/391410 Erişim tarihi: 12.05.2024)
  • Riegl, A. (2019). Hollanda resminde grup portreciliği. (Çev. F. Tülay Kazancı) İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Sönmez, M. (2019). Rembtandt’ın portrelerinde ışık gölge. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Birleşik Sanatlar Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2010). Sanat kavramları ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şentürk, L. (2016). Analitik resim çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Turani, A. (1990). Dünya sanat tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.

An Analysis of The Baroque Era and Rembrandt's Works in Terms of Style and Expression

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 92, 1445 - 1459, 08.10.2024
https://doi.org/10.17755/esosder.1489111

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, E. N. (2017). Max Weber’in “Protestan Meslek Ahlakı” argümanı izleğinde Rembrandt’ın “Üç Ağaç”ı. Sanat Tarihi Yıllığı, 26, 1-22.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Cömert, B. (2019). Mitoloji ve ikonografi. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Dickerson, M. (2021). A'dan z'ye sanat tarihi. (Çev. Orhan Düz) İstanbul: Say Yayınları.
  • Hasanoğlu, T. A. (1996). Barok çağ ve içindeki ışık Rembrandt. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim-İş Eğitimi Ana Sanat Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • İncirkuş, B. (2020). Portre resimlerinin yapılma amaçları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 65, 34-49.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın öyküsü. (Çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Krausse, A. C. (2005). Rönesanstan günümüze resim sanatının öyküsü. (Çev. Dilek Zaptcıoğlu) İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Ormiston, R. (2020). Rembrandt, 500 görsel eşliğinde yaşamı ve eserleri. (Çev. Mehmet Barış Albayrak) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İpşiroğlu, N. ve İpşiroğlu, M. (2017). Oluşum süreci içinde sanatın tarihi. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Öndin, N. (2020). Barok resim ve heykel sanatı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Rembrandt, “Self Portrait at the Age of 34”, (https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/rembrandt-self-portrait-at-the-age-of-34# Erişim tarihi: 07.05.2024)
  • Rembrandt, “Herman Doomer (ca. 1595–1650)”, 1640, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/437392 Erişim tarihi: 07.05.2024)
  • Rembrandt, “Aristotle with a Bust of Homer”, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/437394 Erişim tarihi: 07.05.2024)
  • Rembrandt, “Portrait of a Woman”, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/437390 Erişim tarihi: 07.05.2024)
  • Rembrandt, “The Night Watch”, (https://smarthistory.org/rembrandt-the-night-watch/ Erişim tarihi: 08.05.2024)
  • Rembrandt, “The Anatomy Lesson of Dr. Tulp”, (https://www.mauritshuis.nl/en/explore/the-collection/artworks/the-anatomy-lesson-of-dr-nicolaes-tulp-146/ Erişim tarihi: 09.05.2024)
  • Rembrandt, “The Three Trees”, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/354633 Erişim tarihi: 06.05.2024)
  • Rembrandt, “The raising of the cross” (https://www.boijmans.nl/en/collection/artworks/99446/The-Raising-of-the-Cross/Rembrandt-van-Rijn Erişim tarihi: 12.05.2024)
  • Rembrandt, “The Small Lion Hunt (with One Lion)”, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/391410 Erişim tarihi: 12.05.2024)
  • Riegl, A. (2019). Hollanda resminde grup portreciliği. (Çev. F. Tülay Kazancı) İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Sönmez, M. (2019). Rembtandt’ın portrelerinde ışık gölge. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Birleşik Sanatlar Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2010). Sanat kavramları ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şentürk, L. (2016). Analitik resim çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Turani, A. (1990). Dünya sanat tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazan Düz 0000-0003-2799-8328

Kardelen Özdemir 0000-0001-6228-7308

Erken Görünüm Tarihi 30 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 8 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 20 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 92

Kaynak Göster

APA Düz, N., & Özdemir, K. (2024). Barok Dönem ve Rembrandt’ın Eserlerinin Biçim ve İfade Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23(92), 1445-1459. https://doi.org/10.17755/esosder.1489111

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.