Uzaktan Eğitim Sürecinde İlkokul Öğrencilerinin Matematik Dersi Öğrenme Kayıplarına İlişkin Öğretmen Görüşleri
Yıl 2023,
Cilt: 10 Sayı: 2, 196 - 223, 31.12.2023
Neval Alkan
Soner Mehmet Özdemir
Öz
Bu çalışmada Covid-19 Pandemisi döneminde yapılan uzaktan eğitim sürecinde ilkokul
öğrencilerinin matematik dersinde öğrenme kaybı yaşayıp yaşamadıkları incelenmiştir.
Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu
Akdeniz Bölgesindeki bir ilin 4 merkez ilçesinde yer alan resmi ilkokullarda görev yapan 18 sınıf
öğretmeninden oluşmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bir
görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcı öğretmenlerin görüşlerinden elde edilen
bulgulara göre, Covid-19 Pandemisi döneminde gerçekleştirilen uzaktan öğretim sürecinde
ilkokul öğrencilerinin matematik dersinde işlemler, sayılar, ölçme ve geometri konuları başta
olmak üzere genel olarak öğrenme kayıpları yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın
bulguları, pandemi döneminde yürütülen matematik derslerinde yaşanan öğrenme kayıplarının
en önemli nedenlerinin bazı öğrencilerin derslere hiç ya da yeterince katılamamaları, ebeveynlerin
ilgisizliği, öğretim programının yapısı ve öğrenilenlerin tekrarının ya da pekiştirmesinin
yapılmaması olduğunu göstermiştir.
Etik Beyan
Çalışmanın etik kurul onayı Mersin Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’nun 19/04/2021
tarih ve 05 sayılı kararı ile alınmıştır.
Kaynakça
- Açıkgöz, O., Sümbül, O., Eldağ Oflas, S. ve Zengin, C. (2023). Öğretmenlerin COVID-19 pandemisi döneminde uzaktan eğitimde yaşadığı sorunlar. International Academic Social Resources Journal, (8)54, 3900- 3907
- Akın Kösterelioğlu, M. ve Kaya Durna, D. (2021). Primary teachers' views of distance education during the Covid-19 pandemic. International Journal of Humanities and Social Science, 8(2), 42-50.
- Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
- Altun, M. (2018). İlkokullarda matematik öğretimi (21. bsk.). Bursa: Aktüel.
- Arı, A. (2005). İlköğretim okulu öğrencilerinin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=80fCMLq1VJXymfbq5nK8Eg&no=c44CL4GVqOVFqxgBVklmYw sayfasından erişilmiştir.
- Arslan, Y. ve Şumuer, E.(2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230. doi:10.37669/milliegitim.79145
- Aşçıoğlu Önal, A., Güç, E., Çelik Ateş, E.G. ve Daşcı, E. (2022). Pandemi sürecinin psikolojik yansımaları. N. Çeliköz ve A. Türkan (Ed.). Covid-19 pandemi sürecinin eğitim ve eğitim programlarına yansımaları içinde (s. 77-127). Ankara: İKSAD Yayınevi.
- Aydın, O. (2021). Covid 19 salgın sürecinin çocuklar üzerindeki etkileri. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 163-195. doi: 10.29228/tead.11.
- Başar, M. ve Doğan, M. C. (2020). Öğrencilerin matematik korkusunun incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(3),1-26.
- Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
- Batdal Karaduman, G., Akşak Ertaş, Z. ve Duran Baytar, S. (2021). Uzaktan eğitim yolu ile gerçekleştirilen matematik derslerine ilişkin öğretmen deneyimlerinin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5 (1), 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iperj/issue/61098/855615 sayfasından erişilmiştir.
- Boulay, M. ve McChesney, E. (2021). What will summer look like? summer learning loss and COVID-19 learning gaps. Children & Libraries, 19(2), 3-5.
- Christensen, L. B., Johnson, R. B. ve Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz (A. Aypay, Çev. Ed.). Ankara: Anı.
- Contini, D., Di Tommaso, M. L., Muratori, C., Piazzalunga, D. ve Schiavon, L. (2021). The Covid-19 Pandemic and school closure: learning loss in mathematics in primary education. Technical Report. Collegio Carlo Alberto.
- Coşkun, K. ve Kara, C. (2022a). Impact of school closure due to COVID-19 on phonemic awareness of first-grade primary school children. Humanities and Social Sciences Communications, 9 (196), 1-9.
- Coşkun, K. ve Kara, C. (2022b). The impact of the Covid-19 pandemic on primary school students’ mathematical reasoning skills: a mediation analysis. London Review of Education, 20(1), 19. doi: 10.14324/LRE.20.1.19.
- Çakmak, M., Türnüklü, A., Altun, A., Çataloğlu, E., Küçükturan, G., Bağcı Kılıç, G. … Toluk Uçar, Z. (2005). İlköğretimde etkili matematik öğretimi ve öğretmen rolleri. A. Altun ve S. Olkun (Ed.). Güncel gelişmeler ışığında ilköğretim: matematik-fen-teknoloji-yönetim içinde (s. 37-59). Ankara: Anı.
- Demir, S. ve Kale M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, Covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445-3470
- Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292. doi:10.37669/milliegitim.77562.
- Derkuş, A. (2020). Pandemi döneminde gündelik pratikler, algı ve eğitim ihtiyaçları araştırma raporu. Öğretmen Akademisi Vakfı (ÖRAV), İstanbul.
- https://www.orav.org.tr/_files/ugd/9d3e88_f4fd0c7ad41342c4ad3f06a41fd2947c.pdf adresinden erişilmiştir.
- Doğan, S. ve Temir, V. (2022). Matematik dersi uzaktan eğitim sürecinden nasıl etkilendi? Bir durum çalışması. O. Zahal ve H. Taş (Ed.). Eğitimde güncel araştırmalar içinde (s. 1-26). Ankara: Gece Kitaplığı.
- Dorn, E., Hancock, B., Sarakatsannis, J. ve Vireleg, E. (2020). COVID-19 and learning loss- disparities grow and students need help. McKinsey & Company.
- Ehttps://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/covid-19-and-learning-loss-disparities-grow-and-students-need-help sayfasından erişilmiştir.
- Durmuş, M.A. ve Güneş, G. (2023). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitimle yürüttüğü matematik dersleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(39), 964-895. doi: 10.35675/befdergi.128195.
- Eğitim Birsen Stratejik Araştırma Merkezi (EBSAM) (2021). Pandemi döneminde öğrenme kaybı: tespit ve öneriler.https://www.ebs.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz2021/Pandemi_Doneminde_Ogrenme_Kaybi.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. bsk.). Ankara: Anı.
- Engzell, P., Frey, A. ve Verhagen, M. D. (2021). Learning loss due to school closures during the covıd-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences 118(17). doi: 10.1073/pnas.2022376118
- Esendemir, O. (2023). Covid-19 pandemi döneminin ilkokul matematik eğitimi sürecine yansımaları: uygulamalar, yeterlilikler ve karşılaşılan sorunlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 14 (27) , 197-223. doi: 10.58689/eibd.1264229
- Ferah Özcan A. ve Saydam E. (2022). Salgın döneminde yaşanan matematik öğrenme kayıplarına yönelik sınıf öğretmenlerinin düşünceleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, (30), 181-210. doi: 10.14689/enad.30.8
- Gencer, E. G., Kesbiç, K. ve Arık, B. M. (2021). Covid-19 etkisinde Türkiye’de eğitim. İstanbul: TÜSİAD.
- Gore, J., Fray, L., Miller, D., Harris, J. ve Taggart, W. (2020). Evaluating the impact of COVID-19 on NSW schools: 2020 report to the NSW department of education. Teachers and Teaching Research Centre. https://www.newcastle.edu.au/__data/assets/pdf_file/0008/704924/Evaluating-the-impact-of-COVID-19-on-NSW-schools.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Haser, Ç., Doğan, O. ve Kurt Erhan, G. (2022). Tracing students’ mathematics learning loss during school closures in teachers’ self-reported practices. International Journal of Educational Development, 88, 1-8.
- Hoadley, U. (2020). Schools in the time of COVID-19: impacts of the pandemic on curriculum. Research on Socio Economic Policy. https://resep.sun.ac.za/wp-content/uploads/2020/11/COVIDCURRICULUM-WORKING-PAPER-FORMATTED-1.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Işık, A., Çiltaş, A. ve Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 174-184.
- Karip, E. ve Çelikdemir, K. (2020). Okulları yeniden açmak: ne zaman, kim için ve nasıl? TEDMEM. https://tedmem.org/yazilar-detay/okullari-yeniden-acmak-ne-zaman-kim-i-cin-ve-nasil sayfasından erişilmiştir.
- Kasradze, T. ve Zarnadze, N. (2021). Learning losses caused by the covid-19 pandemic a significant threat to economic development. European Journal of Education, 4(1), 45–57.
- Keser, İ. G. (2023). İlköğretim matematik öğretmenlerinin pandemi döneminde yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve öğretim uygulamalarına yönelik tercihler. Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne. https://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/8465?locale-attribute=en sayfasından erişilmiştir.
- Kuhfeld, M. ve Tarasawa, B. (2020). The COVID-19 Slide: What summer learning loss can tell us about the potential impact of school closures on student academic achievement. NWEA. https://www.nwea.org/content/uploads/2020/05/Collaborative-Brief_Covid19-Slide-APR20.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Kuhfeld, M., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E. ve Lewis, K. (2020). Learning during COVID-19: initial findings on students’ reading and math achievement and growth. NWEA. https://www.nwea.org/content/uploads/2020/11/Collaborative-brief-Learning-during-COVID-19.NOV2020.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Maldonado, J. E. ve Witte, K. De (2020). The effect of school closures on standardized student test outcomes. Discussion Paper DPS20.17. Belgium, Leuven: KU Leuven Department of Economics.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
- Ortaylı, N., Yazgan, Y. ve Kurul, N. (2021). Covid-19 salgını ve okulların eğitime açılması. Türk Toraks Derneği: Optimus.
- Özçelik, Ş. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Tezsiz Yüksek Lisans Projesi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
- Özdoğan A, Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covid-19 Pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49, [Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim Özel Sayısı], 13-43.
- Özer, M., Suna, E., Çelik, Z. ve Aşkar, P. (2020). Covid-19 salgını dolayısıyla okulların kapanmasının eğitimde eşitsizlikler üzerine etkisi. İnsan ve Toplum, 10(4), 217-246.
- Özgürden, S. ve Okur, M. R. (2022). Pandemi dönemi acil uzaktan eğitim uygulamalarında K12 düzeyinde öğrenme kayıplarının incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 8(2), 36-54. doi: 10.51948/auad.1092674.
- Patrinos, H. A., Vegas, E. ve Carter-Rau, R. (2022). An analysis of COVID-19 student learning loss. Policy Research Working Paper Series 10033, The World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/entities/publication/ce21738f-72d5-55ac-9876-23ac39efffea sayfasından erişilmiştir.
- Pesen, C. (2020). İlkokullarda matematik öğretimi (1.-4. Sınıf) (9. bsk.). Ankara: Pegem Akademi.
- Pier, L., Hough, H. J., Christian, M., Bookman, N., Wilkenfeld, B. ve Miller, R. (2021). Covid-19 and the educational equity crisis: evidence on learning loss from the core data collaborative. Policy Analysis for California Education. https:// edpol icyin ca. org/ newsr oom/ covid- 19- and- educational- equity- crisis sayfasından erişilmiştir.
- Saygı, H. (2021). Covid-19 pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 109-129.
- Sidekli, S., Altıntaş, S. ve Altıntaş, E. Ç. (2021). Covid-19 salgını sürecinde ilkokullarda uzaktan eğitimin geleceği. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 7(3), 328-342.
- Sulak S. E. ve Çapanoğlu A. Ş. (2022). Sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda uzaktan eğitim sürecinde yaşanan öğrenme kayıplarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 588-603.
- TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM analiz dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. https://tedmem.org/storage/publications/February2023/FvZgqcTeABuqBueLWx50.pdf sayfasından erişilmiştir.
- TEDMEM. (2021). Türkiye’nin telafi eğitimi yol haritası (TEDMEM analiz dizisi 9). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. https://tedmem.org/download/turkiyenin-telafi-egitimi-yol-haritasi?wpdmdl=3669&refresh=62cc2eaa939d21657548458 sayfasından erişilmiştir.
- Tunç, Z. ve Gök, B. (2022). Covid-19 pandemisi sürecinde ortaya çıkan öğrenme kayıplarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(2), 471-497.
- Uğuz, U. (202). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimi öz yeterlik inançları ve covıd-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim matematik öğretimine ilişkin görüşleri (Afyonkarahisar örneklemi). Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. https://acikerisim.aku.edu.tr/xmlui/handle/11630/10305?locale-attribute=en sayfasından erişilmiştir.
- UNESCO. (2020). Ensuring effective distance learning during covid-19 disruption guidance for teachers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375116 sayfasından erişilmiştir.
- UNICEF. (2020). UNICEF and Microsoft launch global learning platform to help address COVID-19 education crisis. https://www.unicef.org/press-releases/unicef-and-microsoft-launch-global-learning-platform-help-address-covid-19-education sayfasından erişilmiştir.
- United Nations. (2020). Education during COVID-19 and beyond (UN Policy Briefs, August 2020. https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Wyse, A. E., Stickney, E. M., Butz, D., Beckler, A. ve Close, C. N. (2020). The potential impact of Covid-19 on student learning and how schools can respond. Educational Measurement: Issues and Practice, 39(3), 60-64. doi: 10.1111/emip.12357.
- Yenilmez, K. ve Duman, A. (2008). İlköğretimde matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 251-268.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bsk.). Ankara: Seçkin.
- Yıldız Duban, N., Çalışıcı, İ., Sevilmiş, S.B. ve Akbabaoğlu, Z. (2022). Sınıf öğretmenlerinin Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Demokrasi Platformu Dergisi, 11(36), 160-195.
- Yıldız Çiçekler, C. (2021). Covid-19 pandemic and children. P. M. Chernopolski, N. L. Shapekova ve B. Ak (Ed.). Academic researches in health sciences içinde (s. 331-344). Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.
- Yurtbakan, E. ve Aydoğdu İskenderoğlu, T. (2022). Covid-pandemi döneminde sınıf öğretmenlerinin uzaktan canlı dersle matematik öğretimi deneyimleri. Milli Eğitim, 234, 1733-1754.