Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM TEKNOLOJİSİ STANDARTLARINA YÖNELİK ÖZ YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, , 236 - 253, 11.07.2017
https://doi.org/10.17943/etku.307575

Öz

Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi
standartlarına yönelik öz yeterliklerinin belirlenmesi ve öğrencilerin öz
yeterliklerinin cinsiyet, sınıf, öğrenim görülen program ve kişisel bilgisayara
sahip olma durumu değişkenlerine göre farklılaşma durumlarının incelenmesidir. Araştırma
tarama modelindedir. Araştırma evrenini 2012-2013 öğretim yılı güz yarıyılında
bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören
öğretmen adayları oluşturmaktadır.  Araştırmanın örneklemi ise evren
içerisinden uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 568 kişiden oluşmuştur. Veri
toplama aracı olarak beşli Likert tipinde 6 alt boyut ve 41 maddeden oluşan “Öğretmen
Adaylarının Eğitim Teknolojileri Standartları İle İlgili Yeterlikleri Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde, dağılımın normallik varsayımını
karşılamaması nedeniyle Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testleri
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının
eğitim teknolojisi standartlarına yönelik öz yeterlik algılarının genel olarak
yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının kendilerini en
yeterli gördükleri boyut verimlilik ve mesleki uygulamalar iken en az yeterli
gördükleri boyut ise sosyal, etik, yasal ve insani konular boyutudur. Öğretmen
adaylarının öz yeterlikleri arasında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir
farka ulaşılmazken, sınıf, öğrenim görülen program ve kişisel bilgisayara sahip
olma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunmuştur. 

Kaynakça

  • Argon, T., İsmetoğlu, M., ve Çelik-Yılmaz, D. (2015). Branş öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterlikleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 319-333.
  • Aşkar, P., ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Ata, F., ve Baran, B. (2011, Eylül). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı öz yeterlik algılarının yabancı dil düzeyine, cinsiyete, bilgisayar sahipliğine ve Internet kullanma sıklıklarına göre incelenmesi. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu`nda sunulan bildiri, Elazığ.
  • Blankson, J., Keengwe, J., ve Kyei-Blankson, L. (2010). Teachers and technology: Enhancing technology competencies for preservice teachers. International Journal of Information and Communication Technology Education, 6(1), 45-54.
  • Christensen, R., ve Knezek, G. (2015). Validating the Technology Proficiency Self-Assessment Questionnaire for 21st Century Learning (TPSA C-21). Journal of Digital Learning in Teacher Education, 33(1), 20-31.
  • Çetin, O., ve Güngör, B. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz-yeterlik inançları ve bilgisayar destekli öğretime yönelik tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 55-77. doi:10.7822/egt206
  • Çoklar, A. N. (2008). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çoklar, A. N., ve Odabaşı, H. F. (2009). Eğitim teknolojisi standartları açısından öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme özyeterliklerinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 1-16.
  • Evans, S. A. (2006). A Validation Study of A Measurement of Technology Integration Skills Ffor Pre- Service Teachers. Unpublished doctoral dissertation, Charlotte: North Carolina University.
  • Giles, R. M., ve Kent, A. M. (2016). An investigation of preservice teachers’ self-efficacy for teaching with technology. Asian Education Studies, 1(1), 32-40.
  • Gökçek, T., Güneş, G., ve Gençtürk, E. (2013). Evaluation of primary school teachers’ technological self-efficacy. International Online Journal of Educational Sciences, 5(1), 42-51.
  • Hakkari, F., Atalar, T., ve Tüysüz, C. (2015). Öğretmenlerin bilgisayar yeterlikleri ve öğretimde teknoloji kullanımına ilişkin algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 460-481.
  • Han, J., ve Wang, Z. (2010). Capability building in educational technology for teachers China. British Journal of Educational Technology, 41(4), 607-611.
  • Hew, K. F., ve Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55(3), 223-252. doi:10.1007/s11423-006-9022-5
  • ISTE. (2008). ISTE National Educational Technology Standards for Teachers 2008. http://www.iste.org/standards/standards-for-teachers/nets-for-teachers-2008 adresinden edinilmiştir.
  • ISTE. (2012). National Educational Technology Standards (NETS) for Teachers. http://www.cnets.iste.org/Content/NavigationMenu/NETS/ForTeachers/NETS_for_Teachers.htm adresinden edinilmiştir.
  • Judge, S., ve O’Bannon, B. (2007). Integrating technology into field-based experiences: A model that fosters change. Computers in Human Behavior, 23(1), 286-302.
  • Kahraman, S., Yılmaz, Z. A., Erkol, M., ve Altun Yalçın, S. (2013). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanımı öz yeterlik inançlarının incelenmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1000-1015.
  • Karal, H., Aydın, Y., ve Ursavaş, Ö. F. (2009). Struggles for integration of the technologies into learning environment in Turkey. International Journal of Social Sciences, 4(2), 104-111.
  • Kaya, S., ve Durmuş, A. (2010). Pre-service self-efficacy and levels of internet use for research Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4370-4376.
  • Kılıç, H., ve Coşkun, Y.D. (2010, Eylül). Öğretmen adaylarının eğitsel amaçlı Internet kullanım öz yeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 19. Eğitim Bilimleri Kurultayı`nda sunulan bildiri, Lefkoşa-KKTC.
  • Lim, C. P. (2007). Effective integration of ICT in Singapore schools: Pedagogical and policy implications. Education Technology Research & Development, 55(1), 83-116. doi:10.1007/s11423-006-9025-2
  • Lim, C. P., ve Khine, M. (2006). Managing teachers’ barriers to ICT integration in Singapore schools. Journal of Technology and Teacher Education, 14(1), 97-125.
  • McMillan, J. H., ve Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Mısırlı, Z. A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin eğitim teknolojisi standartlarına ilişkin yeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 311-337.
  • Murat, A., ve Erten, H. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim alanındaki özyeterlik algı düzeyleri. The Jornal of Academic Social Science Studies, 48, 477-485.
  • Ozan, C. (2009). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri açısından yeterlilikleri (Erzurum ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Özçiftçi, M., ve Çakır, R. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve eğitim teknolojisi standartları özyeterliklerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 1-19.
  • Pamuk, S., Ülken, A., ve Dilek, Ş. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438.
  • Simsek, O., ve Yazar, T. (2016). Education technology standards self-efficacy (ETSSE) scale: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 311-334. doi: 10.14689/ejer.2016.63.18.
  • Smaldino, S. E., Lowther, D. L., Mims, C., ve Russell, J. D. (2015). Öğretim teknolojileri ve öğrenme araçları (Çev. Ed. A. Arı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Stuve, M., ve Cassady, J. (2005). A factor analysis of the nets performance profiles: Searching for constructs of self-concept and technology professionalism. Journal of Technology and Teacher Education,13(2), 303-324.
  • Şirin, E. F., ve Duman, S. (2013). An investigation of educational technology standarts of physical education candidate teachers in terms of several variables. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1298-1313.
  • Tuncer, M., ve Özüt, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz yeterlik inançları. Turkish Studies, 7(2), 1079-1091. Tuncer, M., ve Tanaş, R. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilgisayar öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 222-232.
  • Ulucan, H., ve Karabulut, E. O. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 243-248.
  • UNESCO. (2002). Information and communication technologies in teacher education: A planning guide. France: Division of Higher Education.
  • Voogt, J., ve Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321.
  • Yenilmez, K., Turgut, M., Anapa, P., ve Ersoy, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz-yeterlik inançları. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(1), 371-379.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceyhun Ozan

Adnan Taşgın

Yayımlanma Tarihi 11 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Ozan, C., & Taşgın, A. (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM TEKNOLOJİSİ STANDARTLARINA YÖNELİK ÖZ YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 7(2), 236-253. https://doi.org/10.17943/etku.307575

Cited By











İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Teknoloji Kabul Durumları
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Mustafa Sırakaya
https://doi.org/10.17679/inuefd.495886