Dunning-Kruger sendromu, belirli bir alanda ya da konuda
vasıfsız ya da yetenekleri sınırlı bireylerin gerçekte olduğundan çok daha fazla bilgi ve beceriye sahip olduklarına
inanma eğilimlerine odaklanmaktadır. Kendine aşırı güvenme şeklinde gözlemlenen
bu problem, karar verme sürecindeki hatalardan biri olarak görülmekte ve metabilişsel
becerilerle ilgili bir yetersizlik olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmanın
amacı, bireylerin akademik başarılarına yönelik öznel değerlendirmelerinde
aşırı güven problemi olup olmadığını incelemek ve öznel değerlendirmelerin akademik
başarı ile ilişkisini ve cinsiyet ve bölümlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını
araştırmaktır. Çalışmanın örneklemi 22 ile 45 yaş aralığındaki 128 yetişkinden
oluşmaktadır. Katılımcıların akademik başarılarını belirlemek amacıyla Öğretim
Teknolojileri ve Materyal geliştirme dersi bağlamında 40 soruluk çoktan seçmeli
bir akademik başarı testi kullanılmıştır. Ayrıca öğrenenlerin sınavdaki
performanslarına yönelik öznel değerlendirmelerini belirlemek amacıyla akademik
başarı testinde yer alan her bir sorudan sonra öğrenenlere soruya verdikleri cevabın
doğruluğundan emin olup olmadıkları sorusu yöneltilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, katılımcıların büyük
çoğunluğunun (% 87,5) akademik başarılarına yönelik öznel değerlendirmelerinde
yanılsama olduğu ve bu yanılsamanın katılımcıların % 71,9’u için başarı puanlarının olduğundan fazla tahmin
edilmesi şeklinde gerçekleştiği belirlenmiştir. Bununla birlikte katılımcıların
öznel değerlendirmelerinin doğruluğunun cinsiyetlerine ve bölümlerine göre farklılaşmadığı
sonucuna ulaşmıştır. Bunlara ek olarak, katılımcıların aşırı güven puanları ile
akademik başarı puanları arasında ise negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |