Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TABLET BİLGİSAYARLARA YÖNELİK GELİŞTİRİLEN E-KİTAPLARDA DERS SONLANDIRICI OLARAK VİDEO ÖGELERİNİN KULLANIMI: BİR TASARIM TABANLI ARAŞTIRMA

Yıl 2018, , 297 - 319, 22.01.2018
https://doi.org/10.17943/etku.348650

Öz

Günümüzde
e-kitap ve tablet bilgisayar teknolojilerinde birbirleri ile doğru orantılı
olarak kayda değer gelişimler yaşanmaktadır. Bu teknolojiler kendilerine eğitim
ortamlarında sıklıkla yer bulmaktadır. Ülkemizde de bu yönde olumlu gelişmeler
yaşanmaktadır. Bu açıdan bakıldığında öğrenme ortamlarında kullanımı gün
geçtikçe yaygınlaşan mevcut teknolojilerin kullanımının test edilmesi ve
kullanıcı görüşlerinin derinlemesine incelenmesi önemli görülmektedir. Bu
çalışma kapsamında tablet bilgisayarlara yönelik hazırlanan e-kitaplar için
geliştirilen video ögelerinin ders sonlandırıcı olarak uygulanmasında kullanıcı
görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışma kapsamında tasarım
tabanlı araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Çalışma grubunu Atatürk
Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümüne kayıtlı yaklaşık 800
1. sınıf öğrencisi arasından amaca uygun olarak seçilen 22 katılımcı
oluşturmaktadır. Ancak ilk döngüden sonra iki katılımcının ayrılması ile 11
erkek ve 9 kız olmak üzere toplam 20 katılımcı ile çalışmaya devam edilmiştir.
Çalışmada veri toplama aracı olarak nitel veri toplama araçlarından olan
yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Katılımcılarla yapılan
görüşmelerin analizinde tümevarımcı bir yöntem olan içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmada öğrenenler dersin özet kısmında video ögelerinin
kullanılması gerekli görmektedir. Ancak özet kısmında video kullanımında video
türünün, içerikte kullanılan video sayısının ve kapsamının da etkili olduğu
görülmektedir.  Öğrenenler özet kısmında
video ögelerinin kullanılmasının tekrar, kalıcılık, özetleme, eksikleri
tamamlama ve öğrenmeyi destekleme açılarından etkili olduğu belirtilmiştir. Konu
anlatımı içinde fazla video kullanımının özette video kullanımına yönelik
görüşleri olumsuz etkilediği düşünülmektedir. Tablet bilgisayarlara yönelik
geliştirilen e-kitaplarda ders sonlandırıcı olarak video ögelerinin
kullanımında video türü ve video sayısı etkili olmakla birlikte dersin özet
kısmında konunun kısaca anlatıldığı, önemli noktaların belirtildiği ve sonraki
çalışmaları kolaylaştıracak özet videoların hazırlanmasının önemli olduğu
söylenebilir.

Kaynakça

  • Atkins, M., & Brown, G. (1988). The Skills of Lecturing. Chapter 3, In:Effective Teaching in Higher Education, 19-49.
  • Brown, A. L. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. Journal of the Learning Sciences 2, (2), 141-178.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cavanaugh, T., & Cavanaugh, C. (1996, October). Learning science with science fiction films. Paper presented at the annual meeting of Florida Association of Science Teachers, Key West, FL. (ERIC Document Reproduction Service No. ED411157)
  • Chen, S. C. (2011). Graduate students' usage of and attitudes towards e-books: experiences from Taiwan. Program: electronic library and information systems, 45(3), 294-307.
  • Chu, H. (2003). Electronic Books: Viewpoints from Usersand Potential Users. Library HiTech, 21 (3), 340–346.
  • Cobb, P., Confrey, J., diSessa, A., Lehrer, R., ve Schauble, L. (2003). Design experiments in educational research. Educational Researcher, 32(1), 9-13.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research met¬hods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Collins, A. (1992). Towards a design science of education. E. Scanlon ve T. O’Shea (Eds.), New directions in educational technology, 15–22. Berlin: Springer.
  • Collins, A., Joseph, D. ve Bielaczyc, K. (2004). Design research: Theoretical and methodological issues. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 15–42.
  • Coyle, K (2008). E-Reading. Journal of Academic Librarianship. 34 (2), 160-162.
  • Çakır, Ö. (2013). Tasarım Tabanlı Araştırma. K. Çağıltay ve Y. Göktaş. Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler.
  • Çakır, H. (2003). Web Destekli Eğitimin Cobol Programlama Dili Dersindeki Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 4, 44-54.
  • Design-Based Research Collective (2003). Design based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5–8.
  • Edelson, D.C. (2001). Design research: What we learn when we engage in design. Journal of the Learning Sciences, 11(1), 105–121.
  • Gunter, B. (2005), Electronic Books: A Survey of Users in the UK, Aslib Proceedings, 57 (6), 513–522.
  • Gürcan, H. İ. (2005). E-kitap yayımcılığı ve uygulamaları. X. Türkiye’de Internet Konferansı. İstanbul , 2005.
  • Grant, J. M. A. (2004). Are electronic books effective in teaching young children reading and comprehension? International Journal of Instructional Media, 31(3), 303.
  • Hagen, B. J. (2002, March). Lights, camera, interaction: Presentation programs and the interactive visual experience. Paper presented at the Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, Nashville, TN.
  • Herder, P. M., Subrahmanian, E., Talukdar, S., Turk, A.L., Westerberg, A.W. (2002). The Use of Video Taped Lectures and Web-Based Communications in Teaching: a Distance-Teaching and Coss-Atlantic Collaboration Experiment. European Journal of Engineering Education, Vol. 27, No 1, 39-48.
  • Hernon, P., Hopper, R., Leach, M. R., Saunders, L. L., & Zhang, J. (2007). E-book use by students: Undergraduates in economics, literature, and nursing. The Journal of Academic Librarianship, 33, 3–13.
  • Herrington, J., McKenney, S., Reeves, T., & Oliver, R. (2007). Design-based research and doctoral students: Guidelines for preparing a dissertation proposal. Johnson, L., Levine, A., Smith, R., & Stone, S. (2010). The 2010 Horizon Report. New Media Consortium. 6101 West Courtyard Drive Building One Suite 100, Austin, TX 78730.
  • Kelly, A.E. (2003). The role of design in educational research. Educational Researcher, 32(1).
  • Kiriakova, M., Okamoto, K. S., Zubarev, M., & Gross, G. (2010). Aiming at a moving target: Pilot testing ebook readers in an urban academic library. Computers in Libraries, 30, 20–24.
  • Kumar, D. D., Smith, P. J., Helgeson, S. L., & White, A. L. (1994). Advanced technologies as educational tools in science: Concepts, applications, and issues. Columbus, OH: National Center for Science Teaching and Learning.
  • Kuzu, A., Çankaya, S., & Mısırlı, A. (2011). Tasarım tabanlı araştırma ve öğrenme ortamlarının tasarımı ve geliştirilmesinde kullanımı. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 1(1), 19-35.
  • Lam, P., Lam, J., & McNaught, C. (2010). How usable are eBooks in an mLearning environment? International Journal of Continuing Engineering Education and Life-long Learning, 20, 6–20.
  • Lam, P., Lam, S. L., Lam, J., & McNaught, C. (2009). Usability and usefulness of eBooks on PPCs: How students’ opinions vary over time. Australasian Journal of Educational Technology, 25(1), 30–44.
  • Larson, Eva Lotta Cecilia (2007). “A Case Study Exploring The “New Literacies” During a Fifth-Grade Electronic Reading Workshop”, Dissertation, Kansas State Universtiy,
  • Lim, E. L., & Hew, K. F. (2014). Students’ perceptions of the usefulness of an E-book with annotative and sharing capabilities as a tool for learning: a case study. Innovations in Education and Teaching International, 51(1), 34-45.
  • Mallett, E. (2010). A screen too far? Findings from an e‐book reader pilot. Serials: The Journal for the Serials Community, 23(2), 140-144.
  • McCurry, D. S. (2000). Technology for critical pedagogy: Beyond self-reflection with video. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference: Proceedings of SITE 2000, San Diego, CA, 1(3), 6–11.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry. Pearson Higher Ed.
  • Musal, B. (2012). Katılımcı Sunum İlkeleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi CİLT 26, SAYI 3, 211 – 217.
  • Önder, I. (2010) E-kitap olgusu ve Türkiye’de durum. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, E. ve Can, I. (2013). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Elektronik Kitap Okumaya İlişkin Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 137-153.
  • Pastore, M. (2008). 30 Benefits of Ebooks. Epublishers Weekly.
  • Pekdağ B. (2010). Kimya öğreniminde alternatif yollar: animasyon, simülasyon, video ve multimedya ile öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (2) (2010), pp. 79–110
  • Rao, S.S. (2004), “Electronic book technologies: an overview of the present situation”, Library Review, Vol. 53 No. 7, pp. 363-71.
  • Santagata, R., Zannoni, C., & Stigler, J. (2007). The role of lesson analysis in pre-service teacher education: An empirical investigation of teacher learning from a virtual videobased field experience. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(2) 123-140.
  • Sherin, M. G. (2004). New perspectives on the role of video in teacher education. In J. Brophy (Ed.), Using video in teacher education (pp. 1 – 27). Oxford, UK: Elsevier.
  • Stone, N. (2008), “The e-reader industry: replacing the book or enhancing the reader experience?”, http://jps.library.utoronto.ca/index.php/fdt/article/viewArticle/4912/1778
  • Tezer, M. (2008). Bilgisayar tabanlı video programlarının eğitim materyali olarak kullanılmasına yönelik öğretim elemanları ve öğrenci görüşleri. International Educational Technology Conference, Eskişehir. 15 Ekim 2014 tarihinde http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/138.doc adresinden alınmıştır.
  • Wang, F. ve Hannafin, M. J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23.
  • Whatley, J., & Ahmad, A. (2007). Using video to record summary lectures to aid students' revision. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 3(1), 185-196.
  • Wilson, R. (2003). Ebook readers in higher education. Educational Technology & Society. 6 (4), 8-17.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gürkan Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Yıldırım, G. (2018). TABLET BİLGİSAYARLARA YÖNELİK GELİŞTİRİLEN E-KİTAPLARDA DERS SONLANDIRICI OLARAK VİDEO ÖGELERİNİN KULLANIMI: BİR TASARIM TABANLI ARAŞTIRMA. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 8(1), 297-319. https://doi.org/10.17943/etku.348650