Bu çalışmanın amacı, Odyoloji lisans
öğrencilerinin tanısal muhakemem yeteneklerini iyileştirmek amacıyla farklı
vaka senaryoları sunan bir bilgisayar tabanlı simülasyon programı
geliştirmektir. Simulody programı, odyoloji alanında uzman dört odyologtan uzman
görüşü alınarak geliştirilmiştir. Program, pilot çalışma için bilgisayar
ortamına aktarılan bir vaka senaryosu içermektedir. 10 4. sınıf lisans
öğrencisi ile yapılan pilot uygulama Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Fakültesi Odyoloji Bölümü’nde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, Simülasyon
Kullanıcı Değerlendirme Formu’nu kullanarak programı değerlendirmişlerdir.
Uygulama esnasında tutulan süre kaydı ve gözlemci notları ile birlikte Simulody
log verisi üzerinden katılımcı verileri analiz edilmiştir. Cinsiyete göre her bir
adımdaki süre, toplam kullanım süresi ve toplam hata sayısındaki farklılıklar
Mann-Whitney U testi ile analiz edildiğinde, kadın ve erkek kullanıcılar
arasında istatistiksel anlamlı bir fark elde edilmemiştir. Bilgisayar kullanma
becerilerine göre katılımcıların her bir adımda geçirdikleri süreler arasında
da istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Sonuç olarak, Simulody
kullanım açısından cinsiyetler arasında herhangi bir avantaj sağlamamaktadır.
Örneklemin cevap paternlerinde genel olarak (%80) önceki bilgiyi hatırlamaya
yönelik döngüsellik gözlemlenmiştir. Bilgi hatırlamaya yönelik döngüselliğin
belirli basamaklarda yoğunlaşması, simülasyon içerisindeki geçiş linklerinin
sorun yarattığına işaret etmektedir. Teorik bilginin ve klinik becerilerin
sınanması, kullanıcıların Simulody’nin eğitimleri için faydalı bir simülasyon
programı olarak değerlendirilmesi ile sonuçlanmıştır. Bir prototip olan
Simulody programının, içerisindeki vaka sayısı arttırılarak ve gerekli
iyileştirmeler yapılarak Odyoloji öğrencilerine faydalı eğitsel bir araç haline
geleceği düşünülmektedir.
Başkent Üniversitesi
KA18/373
Bu çalışma Başkent Üniversitesi Tıp ve Sağlık Bilimleri Araştırma Kurulu tarafından onaylanmış (Proje no: KA18/373) ve Başkent Üniversitesi Araştırma Fonunca desteklenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | KA18/373 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |