OKUL ÖNCESİ MÜZİK EĞİTİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI: ANTALYA İLİNDE NİTEL BİR ÇALIŞMA
Yıl 2021,
, 375 - 395, 25.07.2021
Sabahat Burak
,
Ezgi Düriye Çörekci
Öz
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının müzik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmanın çalışma grubu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Antalya ilinin Muratpaşa, Konyaaltı, Kepez ilçelerinde özel, devlet ve belediyelere ait okul öncesi kurumlarında görev yapmakta olan okul öncesi öğretmenleri ve 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği bölümü 4. Sınıfta okuyan okul öncesi öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmaya toplamda 104 okul öncesi öğretmeni ve 76 okul öncesi öğretmeni adayı katılmıştır. İçerik analizi aracılığı ile okul öncesi öğretmeni ve öğretmen adaylarının müzik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri temalara ayrılmıştır.
Kaynakça
- Adanaş, E., Çetin, H., & Güler, Ç. (2018). Müzik dersi öğretiminde teknoloji kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. In G. Gürçay (Ed.), Anadolu I. Uluslarası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi (pp. 1108-1111). Diyarbakır: UBAK.
- Akın, M. (2007). Bilgisayar ve internet teknolojilerinden yararlanmanın uygulama alan bilgisi oluşturma yönünde etkisi (Erzincan Eğitim Fakültesi Örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2).
- Akkoyunlu, B. (1995). Bilgi teknolojilerinin okullarda kullanımı ve öğretmenlerin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11), 105-109.
- Algan, G., Özkut, B., & Kaya, S. Ö. (2012). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocukların annelerinin müzik eğitimine bakış açısı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 21-31.
- Alpar, D., Batdal, G., & Avcı, Y. (2007). Öğrenci merkezli eğitimde eğitim teknolojileri uygulamaları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 19-31.
- Ayaz, M. F., Şekerci, H., & Oral, B. (2016). The effect of using of instructional technology to elementary school students' academic achievement: A meta-analysis study. Journal of the Faculty of Education, 17(1), 35-54.
- Ayhan, A., & Ertekin, B. (2017). Notasyon Videoları Yoluyla Solfej Eğitimi Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme: Müzikolaj Örneği. In A. Bakla, H. Demiröz, & A. Çekiç (Eds), Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 25-37). Sivas:
Cumhuriyet Üniversitesi.
- Başuğur, D.İ., (2009). Müzik eğitiminde interaktif yazılımların kullanımı. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyum Kitabı, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, 23-25 Eylül 2009.
- Bektaş, F., Nalçacı, A., & Erçoşkun, H. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının “öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme/tasarımı” dersinin kazanımlarına ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 19-31.
- Bolat, E. Y. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinlikleri konusundaki görüşlerinin belirlenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(35), 2073-2096.
- Boccuzzi, F. P. (2010). A survey of music educator's understanding and use of advanced audio technology in their instructional methods and strategies. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), The University of Florida.
- Can, A. A., & Aras, T. (2017). Bilişim teknolojilerinin ilköğretim müzik dersinde kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (39), 9-30.
- Creech, A. (2019). Using music technology creatively to enrich later-life: A literature review. Frontiers in psychology, 10, 117.
- Cüre, F. & Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT'e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 34(34), 41-53.
- Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., & Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
- Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (1), 1-8.
- Dargut, T.,& Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41
- Erbil, D. G., & Kocabaş, A. (2019). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımı, tersine çevrilmiş sınıf ve işbirlikli öğrenme hakkındaki görüşleri. İlköğretim Online, 18(1), 31-51.
- Fidan, N. K. (2008). İlköğretimde araç gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1), 48-61.
- Gilbert, A. D. (2015). An exploration of the use of and the attitudes toward technology in first-year instrumental music (Yayınlanmamış doktora tezi). The University of Nebraska-Lincoln.
- Girginer, N., & Özkul, A. E. (2004). Uzaktan eğitimde teknoloji seçimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 155-164.
- Gök, A., Turan, S., & Oyman, N. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumlarına ilişkin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 59-66.
- Göncü Özal, İ. (2016). 4-6 yaş anaokulu çocuklarına uygulanan müzik eğitiminin müziksel ses ve işitsel algı gelişimlerine etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (İpekyolu Özel Sayısı), 2382-2392.
- Hızal, A. (1988). Eğitimde teknolojik kaynaklara (araç-gereçlere) karşı tutum. Eğitim ve Bilim, 12(68), 23-31.
- İşman, A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 72-92.
- Kabataş, M. (2017). Okul öncesi dönemde müzik eğitiminin önemi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 3(6), 1-16.
- Kaya, Ö. (2019). Akademik müzik eğitimi alan öğrencilerin derslerinde müzik teknolojilerinin kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 57,703–711.
- Kayaduman, H.,Sırakaya M., & Seferoğlu S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. In M. Akgül, E. Derman, A. Özgit, U. Çağlayan, M. Ertürkler, & M. Karakaplan (Eds), XIII. Akademik Bilişim
Konferansı (pp. 133-141). Malatya: İnönü Üniversitesi.
- Kılıç, I. (2012). Okul öncesinde müzik eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Kim, E. (2013). Music technology-mediated teaching and learning approach for music education: A case study from an elementary school in South Korea. International Journal of Music Education, 31(4), 413-427.
- Korkmaz, F. ve Ünsal, S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerin ‘Teknoloji’ kavramına ilişkin metaforik algılarının incelemesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35), 194-212.
- Kürün, A. R. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının güncel müzik yazılımlarını okul şarkılarına destek amaçlı kullanmalarının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Levendoğlu, N. O. (2004). Teknoloji destekli çağdaş müzik eğitimi. In B. Arslan (Ed.), 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu (pp. 2-4). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
- McNab, R. J., Smith, L. A., Witten, I. H., Henderson, C. L., & Cunningham, S. J. (1996, April). Towards the digital music library: Tune retrieval from acoustic input. In E. A. Fox & G. MArchionini (Eds.), Proceedings of the first ACM international conference on Digital libraries (pp. 11-18). New York: Association for Computing Machinery
- Modiri, I. G. (2010). Okul öncesinde müzik aracılığı ile yabancı dil öğretimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2),
505-516.
- Nart, S. (2016). Software in the technology integrated music education. Turkish Online Journal of Educational Technology –TOJET, 15(2), 78-84.
- Oğuz Namdar, A., Sarıkaya, M., & Sarıkaya, R. (2017). Drama, müzik ve görsel sanatlar derslerinde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Teacher Education, 6(1), 33-46.
- Portowitz, A.,Peppler, K. A., and Downton, M. (2014). In Harmony: a technology-based music education model to enhance musical understanding and general learning skills. International Journal of Music Education, 32(2), 242-260.
- Şen, Y. (2006). Okul öncesi dönemde, çocuğun gelişiminde müziğin önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 337-343.
- Yavuz, S.,& Coşkun, E. A. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 276-286.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, Y. (2013, November). Model önerisi: Geleceğin müzik eğitimi kurumları için teknoloji destekli çalgı eğitim sınıfı. In, International symposium on changes and new trends in education symposıum proceedıngs book volume I (pp. 137-144). Konya, Necmettin Erbakan Üniversitesi.