Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YÜKSEKÖĞRETİM KURUMUNDA ÇALIŞAN ÖĞRETİM ELEMANLARININ YENİLİKÇİLİK ÖZELLİKLERİ

Yıl 2022, , 261 - 281, 30.07.2022
https://doi.org/10.17943/etku.957929

Öz

İçinde bulunduğumuz çağ öğretmenlik mesleğine yeni sorumluluklar yüklemektedir. Öğretmenlerin bireysel gelişim ve yeniliğe açıklık durumları öğrencileri değişen dünyaya hazırlamak için ön koşul olarak görülmektedir. Bu kapsamda araştırmada, Yalova’da bulunan MSÜ Deniz Astsubay MYO'da çalışan öğretim elemanlarının yenilikçilik özellikleri ele alınmıştır. Araştırmada Kocasaraç (2018) tarafından geliştirilen Yenilikçi Öğretmen Özellikleri Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmaya 2019-2020 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan 281 öğretim elemanı katılmıştır. Araştırma sonucunda öğretim elemanları kendilerini yüksek düzeyde yenilikçi öğretmen olarak nitelendirdiği ve kadın öğretim elemanlarının yenilikçi öğretmen özelliklerinin erkeklere kıyasla daha yüksek olduğu görülmüştür. Görev süresi değişkenine göre 1-5 yıl ve 6-10 yıl arası deneyime sahip öğretim elemanlarının yenilikçilik özelliklerinin daha ileri olduğu tespit edilmiştir. Buna ek olarak eğitim düzeyi ve internet kullanım düzeyi ile yenilikçi öğretmen özellikleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu buna karşın yabancı dil düzeyi ile yenilikçi öğretmen özellikleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A., Kaya, A., Balay, R., ve Göçen, A. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile öğrenmeye ilişkin tutum düzeyleri. Millî Eğitim, 204, 135 154.
  • Akçöltekin, A. (2017). Lise öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik algıları ile eğitim araştırmalarına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-37.
  • Akgün, F. (2017). Investigation of instructional technology acceptance and individual innovativeness of academicians. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(3), 291-322.
  • Atlı, Y. (2019). Sınıf öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik özellikleri ile derste teknoloji kullanımına yönelik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Atlı, Y., ve Akar, S. G. M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik özellikleri ile derste teknoloji kullanımına yönelik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1-31
  • Ayhan, N., Tuncay, S., Sancar, S., Deniz, Y. M., ve Yılmaz, F. (2012). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının mesleki yenilikçilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi . İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Başaran, S. D., ve Keleş, S., (2015). Yenilikçi kimdir? Öğretmenlerin yenilikçilikdüzeylerinin incelenmesi. Who is innovative? Examination of teachers’ innovativeness level.
  • Bayraktar, D. M. (2012). Adoption of web 2.0 tools and the individual innovativeness levels of instructors. Journal of Hasan Ali Yücel Faculty of Education/Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi (HAYEF), 9(2).
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E. , Karadeniz, Ş., Demirel, F., Kılıç, E. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetin, D., ve Bülbül, T. (2017). Okul yöneticilerinin teknostres algıları ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1241-1264.
  • Çelik, M. (2006). İlköğretim Okullarında Değişim ve Yeniliklerin Uygulanmasını engelleyen Faktörlerin Öğretmen ve Yönetici Algılarına Göre Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T., ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 797-807.
  • Demir Başaran, S. ve Keleş S.(2015). Yenilikçi Kimdir? Öğretmenlerin Yenilikçilik Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30(4): 106-118
  • Erdemir, N., ve Bakırcı, H. (2016). Öğretmen adaylarının öğretim elemanlarından bilgiteknolojilerini kullanma konusunda beklentileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 275-300.
  • Güneş, A. M., ve Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • Güven, İ. (2001). Öğretmen yetiştirmenin uluslararası boyutu. Milli Eğitim Dergisi, 150(10),20-27.
  • Kılıç, H. (2015). İlköğretim branş öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri (Denizli ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kılıçer, K., ve Odabaşı, H. F. (2013). Yenilikçiliğin önündeki engellerin araştırılması: Türkiye’deki teknoloji lideri öğretmen adaylarının görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 246-265.
  • Kirkland, K., ve Sutch, D. (2009). Overcoming the barriers to educational innovation: Aliterature review. Futurelab.
  • Kocasaraç, H. (2018). Fen ve sosyal bilimler lisesi öğretmenlerinin yenilikçilik durumlarınındeğerlendirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Korucu, A., ve Olpak, Y. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 109-127.
  • Lee, Y. J. (2008). A study of the influence of instructional innovation on learning satisfactionand study achievement. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 4(2), 43-54.
  • OECD (2016), Innovating Education and Educating for Innovation: The Power of DigitalTechnologies and Skills, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264265097-en
  • Olpak, Y. Z., Arıcan, M., ve Baltacı, S. (2018). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarının ve bireysel yenilikçilik özelliklerinin akran öğretimine yönelik memnuniyetlerine etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 525-551.
  • Özgür, H. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 409-420.
  • Özgür, Ö., Orhan, D., Dönmez, P., ve Kurt, A. A. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri ve teknoloji tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 65-76.
  • Öztürk, Z. Y., ve Summak, M. (2014). İlköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel yenilikçiliklerinin incelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 844-853.
  • Rawlins, P., & Kehrwald, B. (2014). Integrating educational technologies into teachereducation: a case study. Innovations in education and teaching international, 51(2), 207-217.
  • Ritchhart, R. (2004). Creative teaching in the shadow of the standards. Independent School, 63(2), 32-41.
  • Rogers,R.,K.&Wallace,J.,D. (2011) Predictors of technology integration in education:a study of anxiety and innovativeness in teacher preparation, Journal of Literacy and Technology,12(2), 28-61.
  • Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations 5th ed. New York: The Free Press.
  • Yenice, N., ve Alpak Tunç, G. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(2), 753-765. doi:10.24106/kefdergi.2716
  • Yenice, N., ve Yavaşoğlu, N. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bireysel yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(2), 107-128.
  • Yılmaz, R., ve Beşkaya, Y. M. (2018). Eğitim yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 159-181.
  • Yokuş, G., ve Yelken, T. Y. (2016). Yenilikçi materyal tasarlamanın sınıf öğretmeni adaylarının yenilikçilik düzeylerine etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 857-878.
  • Serdyukov, P. (2017). Innovation in education: what works, what doesn’t, and what to doabout it? Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 10(1), 4-33.
  • Solmaz, İ. (2019). Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeyleri ile Teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Şahin-İzmirli, Ö., ve Gürbüz, O. (2017). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik durumları ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. SDU International Journal of Educational Studies, 4(1), 29-43.
  • Sarı, E., ve Titrek, O. (2018). Okul yöneticilerinin sosyal ağları kullanım amaçları ile bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 2298-2320.
  • Zhu, C., Wang, D., Cai, Y., & Engels, N. (2013). What core competencies are related to teachers' innovative teaching? Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 41(1), 9-27.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Şule Tekcan 0000-0003-4154-7208

Aynur Kolburan Geçer 0000-0002-6121-0664

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Tekcan, Z. Ş., & Kolburan Geçer, A. (2022). YÜKSEKÖĞRETİM KURUMUNDA ÇALIŞAN ÖĞRETİM ELEMANLARININ YENİLİKÇİLİK ÖZELLİKLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 12(2), 261-281. https://doi.org/10.17943/etku.957929