Sanal gerçeklik (SG) teknolojilerinde yaşanan hızlı
gelişmelerle birlikte, bu alanda uygulama geliştirmeye olanak tanıyan
platformların sayısı da artış göstermiştir. Cihazların ve uygulama geliştirme
platformlarının çeşitlilik kazanması, erişilebilirlik ve uyumluluk sorunlarını
gündeme getirmektedir. Günümüzde eğitim için geliştirilen SG uygulamalarının;
hangi cihazlarla uyumlu oldukları ve dağıtıldıkları sanal uygulama mağazası
açısından hangi platformlar üzerinde erişilebilir oldukları önemli bir
araştırma konusu haline gelmiştir. Scopus
ve ERIC üzerinde yer alan, 2014-2018 yıllarında yayımlanmış, eğitim için
geliştirilen SG uygulamalarının kullanıldığı çalışmalar sistematik derleme ile analiz
edilmiştir. İncelenen makaleler; geliştirildikleri platformlar, kullanılan
yazılım dilleri, desteklenen işletim sistemi ve erişilebilecekleri sanal
mağazalar açısından değerlendirilmiştir. Çalışmaların 29’unda daha önce
geliştirilmiş SG uygulamalarının kullanıldığı, 7’sinde kullanılan SG
uygulamalarına dair bilgi verilmediği, 28 çalışmada ise SG uygulamaları geliştirildiği
görülmüştür. Çalışmaların önemli bir bölümünde, SG uygulamalarının birden fazla
cihaz ya da işletim sistemi tarafından desteklenecek şekilde geliştirilmediği, sanal
uygulama mağazaları üzerinde erişime açılması konusunda belirsizliğin olduğu, yazılım
dili olarak ise farklı dillerin tercih edildiği görülmüştür. Yapılan
değerlendirmeler neticesinde çalışmaların önemli bir bölümünde yaygın etki
açısından erişilebilirlik ve uyumluluk sorunları olduğu söylenebilir. Sonuç
olarak, eğitim alanında kullanılacak SG uygulamalarının farklı işletim
sistemlerinde ve cihazlarda çalışacak şekilde platformdan bağımsız ve mobil
cihazlarla uyumlu şekilde geliştirilmesi önerilmektedir.
Along with the rapid developments in virtual reality (VR)
technology, the number of platforms that enable application development in this
area has also increased. The diversity of devices and application development
platforms brings accessibility and compatibility issues to the forefront.
Nowadays, developed SG applications for education, which devices they are
compatible with and from which platforms they are accessible in terms of the
virtual application store has become an important research topic. The studies
in Scopus and ERIC, published between years 2014-2018 and using VR applications
developed for education, were analyzed with a systematic review. Studies were
analyzed according to the platforms they have developed, the language of the
software used, the supported operating system, and the virtual stores that can
be accessed. It was found that in 29 of the studies used VR applications that
were developed previously, in 7 studies no information is given about used VR
applications, and in 28 studies VR applications were developed. In a
significant part of the studies, it was found that VR applications were not
developed to be supported by more than one device or operating system, there
were ambiguities about accessibility to virtual application stores and
different software languages were preferred. As a result of the evaluations, it
can be said that accessibility and compatibility problems have found in a
significant part of the studies. As a result, it is recommended that VR
applications to be used in the field of education to be developed as
platform-independent and compatible with
mobile devices to work in different operating systems and devices.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 |