Herhangi bir müziği dinlemeyi tercih etmek gibi günlük ve sıradan bir dav- ranışın kültürel ve sosyal bir sınıflama aracına dönüşmesinin altında yatan mekanizmalar sosyolojiktir. Esasen müziğin birçok beğeni kategorisi gibi bu türden bir ayrım aracı haline gelmesinin teorik ve estetik dayanağı ol- dukça zayıftır. İyi-kötü, gelişmiş-ilkel, yüksek-aşağı vb. etiketlerle müziği yargılamanın altında aslında müziğin temsil ettiği bir takım ideolojik, kül- türel ve ekonomik göstergeler üzerinden yürütülen mücadele yatar. Dola- yısıyla müzik bir temsil unsuru olarak kültürel mukayeseler ve çatışmaların ortasında kalmış görünmektedir. Klasik antropolojik bakışın etkisiyle ge- lişmekte olan ülkeler tanımının sadece ekonomik göstergelerle sınırlı tutul- mayıp, kültürel ürün ve üretim biçimlerini de içeren geniş bir sahayı içere- cek şekilde tanımlanması kültürel hiyerarşiler kavramının da doğmasına neden olmuştur. Müzikte beğeni hiyerarşilerinin arka planında işleyen bu bakış açısı Avrupa-merkezci bir anlayışın bu hiyerarşileri domine etmesine yol açmıştır. Klasik müzik dinlemek böylece eğitimli ve gelir seviyesi yük- sek bir üst-kültürün etkinliği olarak kodlanmıştır. Bunun dışında kalan türler ise giderek daha alt sınıflara mal edilerek genel bir beğeni hiyerarşisi tablosu elde edilmiştir. Bu tablonun Türkiye’de özellikle eğitim alanında yarı-kutsal şekilde kabul görmesi ve kanonlaştırılması müzik eğitiminin yüksek beğenili tahayyül edilmiş kültürel sermaye sınıfları ile toplumdaki gerçek müzik yaşantılarının işlediği müzikal habitus arasında ciddi bir ça- tışma doğurmuştur. Çalışmanın amacı kültürel ikilikler ortamını da besle- yen bu çatışmanın söylemlerini bir takım sosyal teori ve kavramlar üzerin- den eleştirmek ve yapısöküme uğratmaktır.
Müzikal Beğeni müzikal tercihler Beğeni hiyerarşileri Kültürel sermaye Müziği yargılamak Yargının yargıs
Preferences for listening to any kind of music are ordinary daily attitudes; however, sociological mechanisms are the reasons why they are also cul- tural and social classification tools. Music has become a discrimination tool like many taste categories, the theoretical and aesthetic bases for which are quite weak. The reason for judging music with labels such as good or bad, developed or primitive and high or low is the struggle based on a number of ideological, cultural and economic indicators that music represents. Therefore, music seems to be in the midst of cultural comparisons and con- flicts as a representational element. Defining developing countries with the classical anthropological approach is not limited solely to economic indi- cators, it is defined in broad terms that include cultural products and types of manufacturing, which reveals the notion of cultural hierarchies. This perspective on the background of taste hierarchies in music has led to the domination of these hierarchies by a Eurocentric understanding. Thus, lis- tening to classical music has been coded as an activity of a well-educated and high-income classes’ superior culture. Genres other than classical mu- sic have been gradually arrogated to lower classes and a general table of taste hierarchy has been formed accordingly. This table has been accepted and canonized as quasi-sacramental, particularly in the field of education in Turkey, which has caused a serious conflict between cultural capitalist classes envisioned with refined taste and musical habitus in which society’s real music experiences are discussed. This conflict also feeds the environ- ment of cultural dualism. The aim of this study is to criticize and decon- struct its discourses using social theories and concepts.
Musical Taste Taste Hierarchies cultural capital Judging of music
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 1899 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |