Bu çalışma, Türk besteci Ahmet Adnan Saygun ile Macar besteci, piyanist
ve etnomüzikolog Bela Bartok arasındaki ilişkiyi ve Macar bestecinin 1936
tarihinde Anadolu’da gerçekleştirdiği saha çalısması öncesi ve sonrası bu
besteciler arasında gelişen işbirliğinin önemini ve özel durumunu göstermeyi
amaçlamaktadır. Bu ilişki, özellikle arastırma gezisi pratiği ve uygulaması
açısından büyük önem taşımaktadır. Her ne kadar hem Saygun, hem
de Bartok klasik Batı müziği bestecileri olarak tanınıyor olsalar da, etnomüzikoloji çalısmaları her iki bestecinin de yaratıcılığını çok derinden etkilemiştir
ve bu derin etkileşim nedeniyle her iki besteci de gerçek anlamda
çift müziklidir.
Bu iki bestecinin Anadolu saha çalısmaları bulguları, tam 40 yıl sonra aynı
yıl basılmıstır ve bu kitaplar, yazarlarının müzik/kültür malzemesine karşı
olan estetik, ulusalcı ve pedagojik yaklaşımlarını göstermesi sebebiyle son
derece önemlidir. Böylelikle, bu çalışma esas olarak üç konuya odaklanmıştır:
bu iki besteci/araştırmacının ulusalcılığın en yuksek noktasında gerçekleştirdikleri
işbirliğine olan yaklaşımları ve bu işbirliğinin tarihsel sebeplerinin
yanı sıra, halk müziğinin ulusal müziğe dönüşümü yolunda takip
edilen metotlar ve süreçlerle beraber, Bela Bartok’un Ahmet Adnan
Saygun üzerindeki derin etkilerinin izlerini sürmeyi amaçlamaktadır.
Bela Bartok Ahmet Adnan Saygun Anadolu Saha Çalışması Halk Müziği Müzikal Dönüşüm
This paper aims to show the significance and the idiosyncrasies of the collaboration
between Turkish composer Ahmet Adnan Saygun and Hungarian
composer, pianist, and ethnomusicologist Bela Bartok during and after
Bartok’s Anatolian field trip in 1936. This exchange was particularly important
because of the praxis of theory and fieldwork. Although both Saygun
and Bartok were known for their Western art music compositions, ethnomusicological
studies profoundly impacted their creativity; thus, they
were truly bi-musical.
Their fieldtrip findings, both published at the same time—40 years later,
are important documents in terms of their authors’ aesthetic, national, and
educational attitude towards the musical/cultural material. Thus, this paper
traces their historical motives and approaches to the collaborations in the
midst of heightened nationalism; it also shows the methods and the process
of the transmutation of peasant music to national music; and ultimately the
paper attempts to substantiate the profound effect Bartok had on Saygun.
Bela Bartok Ahmet Adnan Saygun Anatolian fieldwork folkmusic Transmutation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar, Müzik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |