Türk edebiyatında “Vatan ve Hürriyet Şairi” olarak ünlenen Tanzimat sonrası Türk edebiyatının önemli sanatçılarından biri Namık Kemal’dir. Şiire önceleri klasik Türk şiiri ve Encümen-i Şuara şairlerini taklit ile başlayan Namık Kemal, daha sonra zamanla kendi üslubunu oluşturur. Encümen-i Şuara topluluğuna katılan sanatçı, topluluk içinde bulunan şairlerle birlikte eski tarzda şiirler söylemeye devam eder. Tercüme Odası’nda çalışması, gazetecilikle uğraşması, Fransızcayı öğrenip Batı’ya ait eserleri okuması, Avrupa’da yaşayıp Avrupa kültürünü yakından tanıması, ülkenin içinde bulunduğu durum onun şiirlerine toplumsal temaların da yansımasına neden olur. Şairin şiir anlayışı iki döneme ayrılır. Birinci döneminde din ve tasavvufun ön planda olduğu, bireysel temaların kullanıldığı ve eski şiirin tema, şekil ve dil olarak örnek alındığı dönemdir. İkinci döneminde ise vatanın içinde bulunduğu koşulların belirlediği durumdan dolayı bireysel temaların yanında sosyal temalar işlenir. Sanatçı bu dönemde yeniyi yerleştirmek için eskiyi yıkmaya çalışır. Bu çalışmada Namık Kemal’in şiirlerinin “Din ve Tasavvuf, Sosyal Hayat, İnsan, Tabiat, Sosyal Temalar, Namık Kemal’in Şiirlerinde Eski Yeni Meselesi ve Üslup” bölümleri tahlil edilerek şairin şiirlerinin yakından tanınmasına bir kapı aralanması amaçlanmaktadır
Bu araştırma Gaziantep Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi (FEF.DT.21.17) tarafından desteklenmiştir.
FEF.DT.21.17
Namık Kemal is one of the important artists of Turkish literature after the Tanzimat, who has become famous as the "poet of homeland and freedom" in Turkish literature. Namık Kemal, who starts poetry by imitating classical Turkish poetry and the poets of the Encümen-I Şuara, later forms his own style over time. The artist, who joins the Encümen-i Şuara community, continues to sing old-style poems with the poets in the community. Working in the Chamber of Translation, dealing with journalism, learning French and reading Western works, living in Europe and knowing this culture closely, the situation in the country causes social themes to be included in his poems. During this period, he continues to sing old-style poems as well as social themes. The poet’s understanding of poetry can be examined in two periods. In the first period, religion and mysticism are at the forefront, individual themes are used and old poetry is taken as an example as theme, form and language. In the second period, due to the situation determined by the conditions of the homeland social themes are treated alongside individual themes. In this period, the artist tries to destroy the old to accommodate the new. In this study, it is aimed to open a door to the closer recognition of the poet's poems by analyzing the sections of “Religion and Sufism, Social Life, Human, Nature, Social Themes, Old-New Issue and Style” in Namık Kemal's Poems.
FEF.DT.21.17
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | FEF.DT.21.17 |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 18 |