Bu makale, Edgar Allan Poe'nun Amontillado Fıçısı adlı eserinin yapısökümcü bir analizini sunar ve metnin görünürdeki tutarlılığını istikrarsızlaştıran metnin içindeki çelişkileri ve belirsizlikleri araştırır. Edebiyat eleştirisinde sıkça karşımıza çıkan yapısöküm, edebi bir metnin kesin anlamlarını, bütünlüğünü, birliğini ve sınırlarını kurmaya yeterli olan temeli, dil sisteminin sağladığı varsayımını çökerten veya aşındıran bir okuma teorisini ve uygulaması ortaya koyar. Hem 1960larda ortaya çıkan yapısökümcü yaklaşımla 1846 yılında yazılmış dünyaca meşhur bir hikâyeyi analiz etmek hem de kısa bir öyküde yapısökümün izini sürmek çalışmanın özgün yanıdır. Hikâyede kelime oyunları ve kelime tekrarları ile çoklu anlam yaratımları, farklı dillerden kelimelerle hikâyenin derinlik kazanması, zaman kullanımları, farklı anlatım hızlarının tercihi, olay örgüsü açısından bazı mantıksal boşluklar gibi hem içerik ve anlam hem de yapı olarak hikâyenin oluşum, kurulma ve birleştirilme yerleri, yapının zayıf noktalarını, dolayısıyla yapısöküm yansımalarını gösterir. Amontillado Fıçısı iç çelişkileri ve anlamsal belirsizlikleri aracılığıyla yapısöküme birçok örnek barındırır. Hikâyenin mantıksal yapısı, dilin karmaşıklığı ve metin içindeki doğal boşluklar nedeniyle kendine karşı güçleri de doğal olarak oluşturur ve edebi metinlerdeki anlamların doğasında var olan istikrarsızlık ve çokluğu kapı aralar.
This article employs a deconstructive analysis of Edgar Allan Poe's the Cask of Amontillado, examining the contradictions and ambiguities within the text that disrupt its apparent coherence. Deconstruction, a prominent approach in literary criticism, challenges the assumption that language alone can establish precise meanings, integrity, unity, and boundaries in literary works. This study is distinctive in its application of deconstruction to a renowned 1846 short story, juxtaposing it with a critical theory that emerged in the 1960s.The analysis delves into how the story creates multiple meanings through wordplay, repetitions, and linguistic depth, while also exploring its temporal structure, narrative pacing, and plot inconsistencies. These elements reveal the story's vulnerabilities and illustrate deconstruction's influence on its interpretation. The Cask of Amontillado exemplifies deconstruction through internal contradictions and semantic ambiguities. The complexity of its language and inherent textual gaps naturally undermines the story's logical structure, exposing the instability and multiplicity of meanings within literary texts.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 20 |