Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Endüstri 4.0 Bağlamında İşletmelerde Dijital Olgunluk: Erzurum İli Örneği

Yıl 2024, Sayı: 14, 1 - 24, 31.12.2024

Öz

Endüstri 4.0 kavramı diğer adıyla Dördüncü Sanayi Devrimi ilk kez 2011 yılında Almanya’da Hannover Fuarında tanıtılarak tüm dünyaya yayılmıştır. Endüstri 4.0 üretim süreçlerinde yenilik ve teknolojik bir boyut kazandırmanın yanı sıra gündelik hayatında kaçınılmaz bir parçası olmuştur. Geliştirilen Endüstri 4.0 teknolojileri işletmeleri iş modellerinde, stratejilerinde,organizasyon yapılarında, ürün ve hizmetlerinde köklü değişimler yapmaya zorlamaktadır. Endüstri 4.0’ın ve Dijital Dönüşümün kazanımlarını araştırarak girişimlerde bulunan işletmeler, dijital dönüşüm sürecine başlamadan önce dijital olgunluk seviyelerini belirleyerek bu doğrultuda yatırım planı yapmayı hedeflemektedirler.Bu çalışmada da Erzurum ilinde üretim yapan işletmelerin dijital olgunluk seviyelerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla uygulanan ve “İZKA Dijital Olgunluk Modeli” ölçeğinin kullanıldığı ankete 104 tane işletme katılım sağlanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir.Analiz sonucuna göre 23 tane firma dijital usta kategorisinde, 52 tane firma dijital trend takipçisi kategorisinde, 26 tane firma dijitalde yeni kategorisinde, 3 tane firma gelenekçi kategorisinde yer almıştır.

Etik Beyan

Aynı başlıklı yüksek lisans tez çalışmasından üretilmiştir

Kaynakça

  • Alcacer, V., Rodrigues, C., Carvalho, H., & Cruz-Machado, V. (2021). Tracking the maturity of industry 4.0: the perspective of a real scenario. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 116, 2161-2181.
  • Alçın, S. (2016). Üretim için yeni bir izlek: Sanayi 4.0. Hayat Ekonomisi Dergisi, 3 (2), 19-30.
  • Aslanova, I. V., & Kulichkina, A. I. (2020). Digital maturity: Definition and model. In 2nd International Scientific and Practical Conference, Modern Management Trends and the Digital Economy: from Regional Development to Global Economic Growth (MTDE 2020), 443-449. Atlantis Press.
  • Ayyıldız, M. E., & Demir, A. O. (2022). Dijital Dönüşüm Olgunluk Seviyesinin Ölçülmesine Yönelik Modellerin İncelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 6(12), 61-80.
  • Baki, B., & Serdar, D. (2020). Sanayi 4.0 Olgunluk Düzeyinin Değerlendirilmesine Yönelik Çok Kriterli Bir Yaklaşım: Lojistik Sektörü Uygulaması. Hacettepe University Journal Of Economics & Administrative Sciences, 38(4).
  • Bayhan, N. A. (2022). Dijital Olgunluk Modellerinin Karşılaştırılması: Üretim Yapan KOBİ’lere Öneriler. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 5(10), 1495-1506.
  • Chi, P. M., & Hong, P. T. T. (2022). Digital Maturity: Theory and Models Applied to Businesses in Vietnam. In 4th Asia Pacific Management Research Conference (APMRC 2022), 519-528. Atlantis Press.
  • Colli, M., Madsen, O., Berger, U., Møller, C., Wæhrens, B. V., & Bockholt, M. (2018). Contextualizing the outcome of a maturity assessment for Industry 4.0. Ifac-papersonline, 51(11), 1347-1352.
  • Fuchs, C. (2018). Digital demagogue: Authoritarian capitalism in the age of Trump and Twitter. Pluto Press.
  • Gökalp, E., Şener, U. and Eren, P. E. (2017) Development of an Assessment Model for Industry 4.0: Industry 4.0-MM, in Mas, A., Mesquida, A., O'Connor, R. V., Rout, T. and Dorling, A. (eds) Software ProcessImprovement and Capability Determination, Cham, Springer International Publishing, 128–142.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dijital Pazarlama
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aybüke Mühürdaroğlu Bu kişi benim 0000-0002-6355-0216

Ahmet İlker Akbaba 0000-0003-3256-441X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2024
Kabul Tarihi 20 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Mühürdaroğlu, A., & Akbaba, A. İ. (2024). Endüstri 4.0 Bağlamında İşletmelerde Dijital Olgunluk: Erzurum İli Örneği. ETÜ Sentez İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi(14), 1-24. https://doi.org/10.5281/zenodo.14643088