Kült liderlik, bir ülkede kitle
iletişim araçlarının propagandif söylemler ışığında kullanılarak bir lideri
idealize etmesi, kahramanlaştırması ve efsaneleştirmesini ifade etmektedir. Genel
olarak totaliter yönetime sahip komünist ülkelerde kült lider örnekleri
görülmektedir. Bu ülkelerden biri de Joseph Stalin dönemindeki Sovyetler
Birliği'dir. Stalin, yönetimde bulunduğu 1922-1952 yılları arasında, kendisini
kitleler gözünde kült lider olarak inşa etmek için ülkenin tüm kitle iletişim
araçlarını seferber etmiştir. Bu araçlardan biri de Sovyet propaganda
makinesinin en büyük silahı olan sinemadır. Bu çalışmada, Stalin döneminde Sovyet
yönetimince çekilen Berlin'in Düşüşü (Падение Берлина) adlı propaganda filmi,
Stuart Hall'in "Kodlama-Kodaçımı" yaklaşımı boyutunda üniversite
öğrencilerine yapılan alımlama analizi ile incelenmiştir. Filmde, Stalin'in
kült liderlik inşasının üniversite öğrencilerince hangi okuma biçimi (egemen,
müzakereci, muhalif) ile okunduğu ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Öğrenciler
ile yapılan derinlemesine görüşmeler sonunda; öğrenciler filmdeki sunum kodları
içerisinde Stalin'in kült lider olarak inşa edildiğini belirmişlerdir. Buna
karşın öğrenciler genel olarak müzakereci ve muhalif okuma türlerini
gerçekleştirmiş, filmde verilen mesajların gerçekleri yansıtmadığı veya
yalnızca istenilen gerçeklerin yansıtılmaya çalışıldığını ifade etmişlerdir. Sonuç
olarak, öğrenciler filmde gri ve kara propaganda uygulanarak, Stalin'in kült
lider olarak inşa edilmeye çalışıldığını belirtmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 9 |