Büyük Veri, çok
büyük veri setleri ve depolama tesislerinin oluşturulmasına, değiştirilmesine
ve yönetilmesine olanak sağlayan araçlara, süreçlere ve prosedürlere atıfta
bulunur. Büyük Veri, pazarlamadan eğitime, bilimden siyasete kadar hemen her
alanda kullanılmaktadır. Günümüzde Büyük Verinin oluşmasına katkı sağlayan en
önemli araçların başında ise sosyal medya platformlarının geldiği söylenebilir.
Sosyal medya platformları kullanıcıların kişisel bilgilerini paylaştıkları
mahrem alanlar olması hasebiyle birçok kişisel veriyi bünyesinde
barındırmaktadır. Söz konusu bu verilerin yeteri düzeyde korunup korunmadığı,
başka kişi veya kurumlarla paylaşılıp paylaşılmadığı etik düzlemde tartışılan
konular arasındadır. Özellikle son dönemde Facebook’un yaklaşık 50 ile 100
milyon arasındaki kullanıcının bilgisini Cambridge Analytica şirketiyle
paylaşması bu tartışmaların başka bir boyut kazanmasını sağlamıştır. Buradan
hareketle bu çalışma, büyük veri ve sosyal medya ilişkisini genel olarak
değerlendirmeyi ve bu ilişkiden doğan/doğabilecek olan etik sorunların neler
olduğunu Facebook örneği üzerinden ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmada,
Facebook’un kullanıcılarının bilgilerini paylaşmasıyla, özel yaşamın gizliliği,
mahremiyetin korunması, kişisel verilerin güvenliğinin sağlanması gibi etik
değerleri ihlal ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 10 |