Bu çalışmada adolesanlarda internet bağımlılığı düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Bursa Osmangazi ilçesinde eğitim gören lise 1. sınıf öğrencilerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 10639 öğrenciye anket uygulanmıştır. Anketler sağlık personelleri tarafından okullarda yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan logistik regresyon analizine göre internet bağımlılığı; kızlarda erkeklerden 1.27 kat, günlük ortalama 3 saat ve üzerinde internet kullananlarda 3 saatten az kullananlara göre 2.71 kat, 3 saat ve üzerinde online oyun oynayanlarda 3 saatten az oynayanlara göre 1.86 kat, 3 saat ve üzeri sosyal medyada vakit geçirenlerde 3 saatten az vakit geçirenlere göre 2.31 kat, düzenli kitap okuma alışkanlığı olmayanlarda olanlardan 1.40 kat ve düzenli spor yapmayanlarda yapanlardan 1.21 kat daha yüksek bulunmuştur. Yaşadığımız yüzyılda hayatımızın her aşamasında söz sahibi olan internet bankacılık işlemlerinden alışverişe kurs eğitim gibi faaliyetlerden günlük arkadaş görüşmelerimize kadar birçok aktivitemizin içine yerleşmiştir. Güzel yanlarının yanında insanı insan yapan birçok özellikten bireyi uzaklaştırması da söz konusu olduğunda aslında fazla kullanılan her şey gibi internet de bağımlılık yapabilmekte ve biyolojik, psikolojik ve sosyal hayatımızı etkilemektedir.
halk sağlığı İnternet Bağımlılığı Bozukluğu koruyucu hekimlik sağlık eğitimi
Doç.Dr.İbrahim TAYMUR hocamıza teşekkür ederiz.
The aim of this study was to determine the levels of internet addiction and related factors in adolescents. The study aimed to provide psychosocial counseling services to high-risk groups and organize a wareness education on internet addiction for students and their families. The research was conducted with 1st-grade high school students in the Osmangazi district of Bursa during the 2018-2019 academic year. Absentee students, students who could not be reached after two attempts, and students who refused to participate were excluded from the study. A total of 10639 students were surveyed in the research. The surveys were administered by health care professionals who under went a standardized training program, using face-to-face interviews at schools. According to the logistic regression analysis, internet addiction was found to be 1.27 times higher in girls compared to boys. It was 2.71 times higher in those who used the internet for an average of 3 hoursormore compared to those who used it for less than 3 hours. In addition, it was 1.86 times higher in those who played online games for 3 hoursormore compared to those who played for less than 3 hours. Furthermore, it was 2.31 times higher in those whos pent 3 hoursormore on socialmedia compared to those whospent less than 3 hours. The study also found that the like lihood of internet addiction was 1.40 times higher in individuals who did not have a regular reading habit and 1.21 times higher in individuals who did not engage in regular physical exercise. In the century we live in, the internet has become an integral part of our lives, influencing various activities from online banking and shopping to education and social interactions. However, just like anyother excessively used thing, the internet can lead to addiction and impactour biological, psychological, and social well-being, distancing individuals from many qualities that make us human.
health education Internet Addiction Disorder preventive medicine public health
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |