Giriş: Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin hemşireliğe ilişkin bilgi, beceri,
tutum, mesleki değerler ve etik ilkeleri içselleştirmesi beklenmektedir. Bu
tanımlayıcı çalışma, intörn hemşirelerin mesleki değerlerinin ve etik
duyarlılıklarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu çalışma, bir Sağlık
Bilimleri Fakültesi hemşirelik son sınıf öğrencileri (n=139) ile
gerçekleştirilmiştir. Etik kurul, kurum izni ve bireysel onam alınan bu
çalışmada veriler; anket formu, Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği ve
Byrd’nin Hemşirelere Yönelik Etik Duyarlılık Testi ile toplanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan
öğrencilerin %84.9’unun kız olduğu,
%56.8’inin hemşirelik bölümünü isteyerek seçtiği, %55.4’ünün mezuniyet sonrası
iş bulma imkanı daha fazla olduğu için hemşirelik mesleğini tercih ettiği belirlenmiştir.
Öğrencilerin %69.8’inin etik duyarlılıkları orta düzeyde bulunmuş olup,
mesleğini seven öğrencilerin etik duyarlılıklarının daha iyi olduğu
saptanmıştır (p<0.05). Ayrıca kız öğrencilerin, hemşirelik mesleğine
isteyerek seçenlerin, hemşirelik mesleğini seven ve mesleğini değiştirmek
istemeyen öğrencilerin mesleki değerlerinin daha iyi olduğu belirlenmiştir (p>0.05).
Sonuç: Çalışmada öğrencilerin cinsiyetinin, mesleği
sevme ve mesleği isteyerek tercih etme durumlarının etik duyarlılık düzeyleri
ve mesleki değerleri üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin mesleki değerleri ve etik
duyarlılıklarının geliştirilmesine yönelik yapılacak faaliyetler ve eğitim
müfredatı düzenlemeleri hemşirelik mesleğinin gelişimi açısından önemlidir.
etik duyarlılık mesleki değerler hemşire öğrenci mesleki değerler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 3 |