EĞİTİMCİLERİN DUYGUSAL ZEKÂ ALGILARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI
Yıl 2019,
Cilt: 3 Sayı: 5, 120 - 129, 30.12.2019
Selçuk Yeke
,
Esin Bengü Ceran
Öz
Bu araştırma ile
eğitimcilerin duygusal zekâ algılarını ortaya koymaya yönelik bir ölçek
geliştirmek amaçlanmaktadır. Genellikle öğrencileri ile duygusal paylaşımları
olan öğretmenlerin aynı zamanda öğrencilerle aralarındaki seviyeyi
koruyabilmek, eşit ve adil davranabilmek adına duygularını dengelemek, kontrol
etmek durumda oldukları gözlemlenmiş ve duygusal zekâ düzeyinin öğretmenlik
meslek grubu için önemli olduğu düşünülmüştür. Bu amaç doğrultusunda bağlam olarak
ilk ve ortaöğretim öğretmenleri tercih edilmiştir. Araştırma kapsamında ilk
olarak literatür incelemesi ile duygusal zekaya ilişkin kullanılan ölçekler
incelenmiş, bu inceleme neticesinde yarı yapılandırılmış soru ifadeleri ile
odak grup çalışması gerçekleştirilmiştir. Odak grup çalışmalarının sonucunda
elde edilen veriler kodlanarak ölçek ifadeleri oluşturulmuştur. Oluşturulan
soru formunun güvenilirlik ve geçerlilik analizleri yapılarak ölçeğe son hali
verilmiştir.
Kaynakça
- Brackett, M. A ve Salovey, P. (2006) “Measuring Emotional İntelligence With The Mayer - Salovery - Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT)”, Psicothema, Cilt 18, 34 - 41.
- Erdemir, S ve Murat, M. (2014) “İlköğretim Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Yaşadıkları Psikolojik Yıldırma Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 11, Sayı 25, 323 - 340.
- Kalaycı, Ş. (2008) “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Asil Yayın, Ankara, 3 - 425.
- Karakuş, M. (2008) “İlköğretim Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Duygusal Zekâ Yeterliklerinin, Öğretmenlerin Duygusal Adanmışlık, Örgütsel Vatandaşlık ve İş Doyumu Düzeylerine Etkisi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 1 - 74.
- Kihlstrom, J. F ve Cantor, N. (2000) “Social Intelligence”, 359 - 379, Editör., Sternberg, R. J., “Handbook of Intelligence”, Cambridge University Press, 3 - 671.
- Mantar, A., Yemez, B ve Alkın, T. (2010) “Anksiyete Duyarlılığı İndeksi - 3’ ün Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması”, Türk Psikiyatri Dergisi, Cilt 21, 1 - 11.
- Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D ve Sitarenios, G. (2001) “Emotional Intelligence As A Standard Intelligence”, American Psychological Association, Cilt 1, Sayı 3, 232 - 242.
- Öztürk, A ve Deniz, M. E. (2008) “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ Yetenekleri Doyumları ve Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, İlköğretim Online, Cilt 7, Sayı 3, 578 - 599.
- Riggio, R. E ve Reichard, R. J. (2008) “The Emotional and Social Intelligences of Effective Leadership An Emotional and Social Skill Approach”, Journal of Managerial Psychology, Cilt 23, Sayı 2, 169 - 185.
- Salovey, P ve Mayer, J. D. (1990) “Emotional Intelligence”, Imagination, Cognition and Personality, Sayı 9, 185 - 211.
- Şencan, H. (2005) “Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik”, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 1 - 865.
- Watkin, C. (2000) “Developing Emotional Intelligence”, International Journal of Selection and Assessment, Cilt 8, Sayı 2, 89 - 92.