Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBEVEYNLERİN OYUNCAK SEÇİMİNE YÖNELİK TUTUM, ALGI VE DAVRANIŞLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 10, 1 - 14, 31.08.2022

Öz

Bu çalışmada, oyuncakların çocuklar üzerinde fiziksel, zihinsel ve sosyo-psikolojik gelişimlerine yönelik etkileri dikkate alınarak, ebeveynlerin gözüyle çocukların oyuncak seçimine yönelik tutumları ve algılamalarının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Çalışma bağlamında Sakarya ve İstanbul ilinde kolayda örnekleme yöntemi ile 400 ebeveyn ile online ve yüz yüze anket yöntemi uygulanmıştır. Araştırma verileri SPSS ortamında değerlendirilmiş olup, frekans dağılımları, t testi, ANOVA, ki-kare gibi analizler kullanılarak yorumlanmaya çalışılmıştır. Araştırma bulgularına göre, çocukların oyuncak seçimine yönelik ebeveynlerin tutum ve algılamaları demografik özellikler açısından cinsiyet, yaş, eğitim, meslek, aylık gelir, çocuk yaşı, çocuk cinsiyeti, çocuk sayısı, oyuncağı alan kişiye göre değişmektedir.

Kaynakça

  • Akın, S. (2019). Kırdığımız Oyuncaklar, 39. Baskı, Kültür yayınları, İstanbul.
  • Aksoy A. B. ve Dere Çiftçi H.,( 2014), Erken Çocukluk Döneminde Oyun, Ankara, Pegem Akademi.
  • Aksoy, A. B. ve Dere Çiftçi, H. (2015). Oyun Alanı, Materyal ve Oyuncaklar, içinde Okul Öncesi Eğitimde Oyun (Ed. Ayşe Belgin Aksoy). Ankara: Hedef Cs Basın Yayın.
  • Altunışık R. Ve İslamoğlu A. H., 2013, Tüketici Davranışları, 133-134-137.
  • Arıkan D, Karaca E. (2004). Annelerin Oyuncak Seçimi ile İlgili Bilgi ve Uygulamaları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1:1-9.
  • Bolışık B., Yılmaz H. B., Yavuz B., Tural Büyük E. (2014). ‘Yetişkinlerin Çocuklar İçin Oyuncak Seçimine Yönelik Davranışlarının İncelenmesi’, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(4).
  • Egemen A., Yılmaz Ö., Akil İ. (2004). ‘Oyun, Oyuncak ve Çocuk’, ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 5(2): 39- 42.
  • Goldstein, J. H. (1994). Toys play and child development. New York: Cambridge UniversityPress.
  • http://www.oyder.org.tr/cocuk-ve-oyuncak.
  • https://www.izmir.art/tr/artifex-ludens-sanat-ile-oyun-izmir-art-roportaj-sunay-akin-marcus-graf.
  • İkiz S., Atav P., Uyar G., Yakar N., 2018 ‘3-6 Yaş Grubu Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Oyuncak Seçme ve Kullanman Stratejileri’, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Karabük Üniversitesi, (4).
  • İnal K., 2005, ‘Çocuksu Masumiyetten Plastik Paradoksa Oyuncağın Kısa Tarihi’, Kebikeç Dergisi, (19), 253-276.
  • Keleş M., Yulaf Y., 2019, ‘4-6 Yaş Arası Çocukların Oyuncak Tercihleri ve Oyun Becerileri Annenin Depresyon Düzeyi ile İlişkilendirilerek İncelenmesi’, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi.
  • Mynheer, N. (1988). Tin toys. London: Boxtree.
  • Niemann, H. (1991). Oyuncağın gelişim tarihi, B. Onur (Çev.), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), 35-43.
  • Onur B., 1992, ‘Oyuncaklı Dünya’, Verso Yayıncılık A.Ş., Ankara, 11-16 Ankara.
  • Sevim C., Gönül E. (2012). ‘Tarihsel Süreç İçerisinde Oyuncağın Gelişimi ve Seramik Oyuncaklar’, Sanat & Tasarım Dergisi, s: 23, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sutton-Smith, B., 1986, Toys as culture. New York: Gardner Press.
  • Vatandaş S., 2020, ‘Oyun ve Oyuncak: Teknolojik ve Toplumsal Dönüşüm Sürecinde Oyun ve Oyuncağın Anlamsal ve İşlevsel Değişimi’, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(28): 913 – 930.
  • Yavuzer H., 2012, Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitap Evi, 191-196.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nilgün Sarıkaya 0000-0002-1696-4950

Gözde Kaya

Erken Görünüm Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Sarıkaya, N., & Kaya, G. (2022). EBEVEYNLERİN OYUNCAK SEÇİMİNE YÖNELİK TUTUM, ALGI VE DAVRANIŞLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 6(10), 1-14.

download      18423    18421     18416    18417        18418  18419     18420       18422     download    ojop-index-Categorical-png.png



EUJMR Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Creative Commons Lisansı