Bu çalışmanın amacı, okulda veri kültürünün farklı boyutlarını belirlemek, değerlendirmek ve mevcut durumu ortaya koymak için geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Çalışma nicel betimsel tarama modelindedir. Çalışmanın örneklemini Kastamonu’da 2023-2024 eğitim öğretim yılında aktif görevde olan, açımlayıcı faktör analizi için 274, doğrulayıcı faktör analizi için 308 öğretmen ve okul yöneticisi oluşturmuştur. Veriler beş maddeli Likert ölçeği ile toplanmıştır. AFA sonucunda dört boyutlu bir yapı oluşmuş ve bu yapı DFA ile doğrulanmıştır. Okulda veri kültürünün boyutları; "veriye dayalı yönetim", "veri yönetimi ve yönetişimi", "veriye dayalı karar verme" ve "veriye dayalı performans değerlendirme"dir. İç güvenilirlik ve geçerlilik Cronbach Alpha (Cronbach's α=.780), split half yöntemi (r=.737), Spearman-Brown korelasyon katsayısı (R=.849) ve Guttman's lambda (λ=.846) ile doğrulanmıştır. Dış güvenilirlik ve geçerlilik test-tekrar test tekniği ile doğrulanmıştır (ilk uygulama n=42, ikinci uygulama n=34, r=.884, p≤.05, R=.624, p≤.05 ve Kendal's tau-b τb=.508, p≤.05). Elde edilen bulgular ölçeğin geçerliliğini ve güvenilirliğini doğrulamıştır.
Makalenin tümsüreçlerinde etik kurallara riyte edilmiştir. Yazarların her biri makaleye eşit derecede katkı sunmuştur.
The purpose of this study is to develop a valid and reliable scale to determine the different dimensions of and evaluate and the current situation of data culture at school. The study is a quantitative descriptive survey model. The sampling for exploratory factor analysis was formed of 274 and confirmatory factor analysis 308 teachers and school administrators who are on active duty in 2023-2024 educational year in Kastamonu. Data was collected through a five-item Likert scale. A four-dimension structure was formed as the result of the EFA and it was confirmed by CFA. The dimensions of data culture at school are; “data-based management”, “data management and governance”, “data-based decision making” and “data-based performance evaluation”. Internal reliability and validity was verified through Cronbach Alpha (Cronbach’s α=.780), split half method (r=.737), Spearman-Brown correlation coefficient (R=.849) and Guttman’s lambda (λ=.846). The external reliability and validity was verified by test-retest technique (first implementation n=42, second implementation n=34, r=.884, p≤.05, R=.624, p≤.05, and Kendal’s tau-b is τb=.508, p≤.05). The findings confirmed the validity and reliability of the scale.
All authors have equally contributed to the research article
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitim Planlaması, Eğitimde Liderlik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |