Bu çalışmada,
2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (SBDÖP) ile 2018 Sosyal Bilgiler
Dersi Öğretim Programları’nın (SBDÖP) karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi
kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır.
Elde edilen sonuçlar şu şekilde özetlenebilir: 2005 SBDÖP’ de bulunan her öğrenme
alanındaki üniteler 2018 SBDÖP’ de yer almamış ünite yerine doğrudan öğrenme
alanları ve kazanımlara yer verilmiştir. Yeni programda ünite anlayışına son
verildiği söylenebilir. 2005 SBDÖP’ de 17 tane genel amaca yer verilirken; 2018
SBDÖP’de 18 tane özel amaç belirlenmiştir. 2005 SBDÖP’ de her ünitede yer alan
doğrudan verilecek değer ve beceriler yerine 2018 SBDÖP’ de birden fazla değer
ve beceri şeklinde öğrenme alanının başında verilmiştir. 2005 SBDÖP’ de öğrenme
alanı sayısı 9 iken; 2018 SBDÖP’de öğrenme alanı sayısının 7 olduğu
görülür. 2005 SBDÖP’ de yer alan
Gruplar, Kurumlar ve Sosyal Örgütler, Zaman, Süreklilik ve Değişim ile Güç,
Yönetim ve Toplum öğrenme alanları 2018 SBDÖP’de yer almazken; Güç, Yönetim ve
Toplum ve Gruplar, Kurumlar ve Sosyal Örgütler öğrenme alanlarının kazanımları
birleştirilerek ve sadeleştirilerek “Etkin Vatandaşlık” öğrenme alanı
oluşturulmuştur. 2018 SBDÖP’de kazandırılmak istenen beceriler Türkiye
Yeterlilik Çerçevesi (TYÇ) başlığı altında toplanmış 8 tane yetkinlik maddesi
şeklinde sunulmuştur. 2005 SBDÖP’de bu şekilde bir uygulama bulunmamaktadır.
2005 SBDÖP’ de 15 olan doğrudan verilmesi istenen beceri sayısı, 2018 SBDÖP’de
eklemeler yapılarak 27’ye yükseltilmiştir. Genel hatlarıyla özetlemek
gerekirse; 2018 SBDÖP’nin, eski yani 2005 SBDÖP’ye göre daha sade bir yapıda
olduğu fazla detaya girmediği söylenebilir. 2005 SBDÖP’de bulunan Atatürkçülük
konuları, ilişkilendirmeler ve etkinlikler gibi kısımlar, 2018 SBDÖP’den
çıkarılmış; kazanım sayısında ciddi bir azalma görülmüştür. 2018 SBDÖP’de ölçme
ve değerlendirme anlayışı, 2005 SBDÖP’de olduğu gibi öğrenci merkezli ve süreç
odaklı bir anlayış bulunur.
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanım Beceri Değer Değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |
The open access statement