Maddi hata nedeniyle düzeltme.
Tüketiciler
bir ürünü tercih ederken ürünün menşei ülkesine göre satın alma kararı
verebilmekte ve kendi kültürü ile ekonomisini diğerlerinden üstün tutma
eğiliminde bulunabilmektedir. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin farklı
ürün kategorileri hususunda satın alma kararı verirken, tüketici etnosentrizmi
ve ülke menşeinin rolüne ilişkin algılamaları araştırılmıştır. Tüketici
etnosentrizmini ölçmek üzere Sharma ve Shimp (1987) tarafından geliştirilen,
CETSCALE ölçeği kullanılmıştır.. Menşei ülke etkisini ölçmek üzere Özmen (2004)
tarafından geliştirilen Menşei Ülke Etkisi Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma
Nisan-Mayıs 2018’de Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
(İngilizce) MBA programında öğrenim gören 221 yüksek lisans öğrencisi üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların %46’sının düşük düzeyde, %43’ünün orta
düzeyde etnosentrik eğilime sahiptir. Yerli ürün satın alma eğilimleri, yüksek
etnosentrizm düzeyine sahip olanlar lehine farklılaşmaktadır. Menşe ülke
etkisi, yüksek etnosentrizm düzeyine sahip olanlar lehine farklılaşmaktadır.
Tüketici etnosentrizmi ile yaş arasında pozitif yönlü; aile aylık gelir durumu
ve yabancı kültürlere açık olma seviyesi arasında negatif yönlü ilişkiler
bulunmuştur. Tüketici etnosentrizminin yabancı kültürlere yakınlık seviyesi,
medeni durum ve cinsiyet değişkenleriyle ilişkisi konusunda anlamlı sonuca
rastlanmamıştır. Katılımcıların yerli ürün tüketme eğilimleri, farklı ürün
kategorileri çerçevesinde farklılaşmaktadır. Katılımcıların menşei ülkede
gelişmişlik arayışları, farklı ürün kategorilerinde farklı seviyelerde
gerçekleşmemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |
The open access statement